úterý 3. 4. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Marka Zuckerberga teď nemá nikdo rád. Akcie jeho firmy Facebook se propadly o 16 % jen od chvíle, kdy listy The New York Times a The Observer zveřejnily obvinění, že společnost Cambridge Analytica zneužila k politickým cílům osobní informace 50 milionů uživatelů této sociální sítě. Potíže Facebooku otřásají postavením ostatních velkých technologických firem. Blbá nálada v Silicon Valley došla tak daleko, že na Zuckerberga útočí „kolegové” z Applu a Tesly a správce newyorských penzijních fondů, které investovaly do akcií Facebooku více než miliardu dolarů, vyzval legendárního miliardáře v šedém tričku, aby odstoupil z čela představenstva.

Scott Stringer, který má zmíněné fondy na starosti, tvrdí, že Zuckerberg není schopen na sérii obvinění a podezření, jež se na sociální síť a způsob jejího fungování hrnou, adekvátně reagovat. „Jedná se o osmou největší společnost na světě. Mají dvě miliardy uživatelů. Teď se dostali na nezmapované území a nechovají se tak, aby měli lidé z Facebooku dobrý pocit a měli jistotu, pokud jde o jejich osobní data,” prohlásil. Facebook tak čelí nejen hrozbě regulací, ale navíc se také nebezpečně posouvá do pozice, kdy bude jeho značka nenávratně poškozena.

Reklama
Reklama

Zuckerberg se dostal do přestřelky i se šéfem Applu Timem Cookem. Ten na otázku, co by dělal, kdyby byl v situaci, v jaké se teď nachází Mark Zuckerberg, odpověděl, že on „by se v podobné situaci prostě ocitnout nemohl”. Jde prý o to, jakým způsobem vlastně obě firmy vydělávají peníze. Zatímco Apple se soutředí především na prodej reálného zboží, tedy hardwaru a s ním propojeného softwaru, Facebook obchoduje s informacemi o svých zákaznících. Apple podle Cooka odmítá využívat/zneužívat osobní údaje zákazníků k cílené inzerci. „Záleží nám na tom, jaký mají naši zákazníci z využívání našich produktů pocit a s vaším osobním životem nehodláme kšeftovat,” rýpl Zuckerberga do žeber Cook.

Další aféra: Facebook u androidů skladoval výpisy hovorů a SMS

Šéf Facebooku si to samozřejmě nenechal líbit. „Pravda je taková, že když chcete vybudovat službu, jejíž cílem je pomáhat propojit všechny lidi na světě, narážíte na to, že spousta lidí nemá peníze, aby za takovou službu mohli platit,” kontroval. Podle něj je Apple a jeho výrobky především snobskou záležitostí pro bohaté, zatímco Facebook je tu pro široký lid. „Pokud provozujete službu, která nemá fungovat pouze pro bohaté, musíte nabízet něco, co si lidé mohou dovolit.” Zdá se tedy, že v tomto pojetí chudí sice nemají peníze, mohou o sobě ovšem nabídnout zajímavé informace, jež dokáží zpěněžit nebo k mocenským cílům použít jiní. Autorovi menu to zní jako pěkná, výpravná filmová dystopie s Zuckerbergem v roli hlavního padoucha.

Server Quartz na podobné téma přináší text o ideologickém sporu mezi Zuckerbergem a zakladatelem firem Tesla a SpaceX Elonem Muskem (ten neváhal zrušit účty svých firem na Facebooku, přestože měly okolo pěti miliónů odběratelů). Podstatou sporu je rozdílný pohled na technologie. Zuckerberg je ničím se neomezujícím technooptimistou. S důsledky svého vynálezu si hlavu neláme, heslem jeho firmy je „Pospíchej rychle vpřed a rozbíjej věci”. Co bude potom se nějak vyřeší samo. „Facebook zachází se světem jako s nikdy nekončícím experimentem, hrou … která spolehlivě generuje zisky, když už ne vždycky pokrok,” píše Quartz. Zuckerbergovým cílem je „zpřístupnit plody digitálních technologií co největšímu počtu lidí, co nejrychleji,” píše server a cituje samotného šéfa Facebooku. „Jsem optimista,” říká Zuckerberg. „Myslím, že můžete vymýšlet nové věci a že se tím svět zlepší.”

Neodcházejte z Facebooku, západní uživatelé. Nikdo nebude tlačit na reformy

Zatímco Elon Musk si není tak úplně jistý. Umělou inteligenci považuje za zásadní hrozbu existenci lidské civilizace, což Zuckerberg považuje za ukňouranost. Quartz upozorňuje, že Musk se pohybuje v automobilovém průmyslu a letech do vesmíru, tedy v oblastech, v nichž by heslo „Pospíchej rychle vpřed a rozbíjej věci” asi příliš mnoho fanoušků a zákazníků nepřilákalo. A také, že Musk zjevně vidí svět jinak. Pozici lidstva vnímá jako křehkou, ohroženou třeba změnou klimatu, a věří, že lidé potřebují nějakou únikovou vartiantu. Odtud elektrická auta a především meziplanetární průzkum. „Markova společnost je vybudována okolo věcí, které se dějí rychle a nejsou příliš hodnotné,” cituje server jistého prominentního investora ze Silicon Valley, „zatímco Elonovy firmy stojí zcela na předpokladu, že může dojít ke katastrofě”.

Tohle dělení se podle všeho proměňuje v zásadní filozofický spor uvnitř technologické komunity. Na straně Zuckerberga je třeba jeden ze zakladatelů Googlu Larry Page nebo futurista Ray Kurzweil. V táboře Muska zase najdete Billa Gatese nebo nedávno zesnulého fyzika Stephena Hawkinga.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Čínskému režimu vadí různé skupiny aktivních obyvatel s názorem - asi tedy nikoho nepřekvapí, že mu vadí i lidé, kteří v zemi otevírají otázky postavení žen (a kteří nakonec tak trochu vadí víceméně všude). Americký magazín Wired popisuje překážky, které režim klade do cesty čínským feministům a feministkám, a hravé strategie, jimiž na to reagují.

Část souboje se odehrává ve virtuálním prostoru. Letos v březnu, těsně po Mezinárodním dnu žen, byl na čínské obdobě Twitteru Sina Weibo smazán účet nazvaný Feministické hlasy, kde stejnojmenná skupina šířila mezi 118 tisíc sledujících informace o ženských tématech. Účet byl skupině zablokován i na další tamní sociální síti, WeChatu. Oficiálně tento krok obě sítě zdůvodnily porušováním pravidel a nebyl to první pokus – už loni Weibo účet na měsíc zablokovalo, prý kvůli tomu, že skupina sdílela „nevhodný obsah“ (o co přesně šlo, Wired nezmiňuje).

Reklama
Reklama

Tentokrát čínská vláda a sociální sítě, které operují pod jejím dohledem, přitvrdily - protože hnutí nabírá na síle, zejména ve velkých městech a na univerzitních kampusech. Tak to alespoň chápou přední čínské feministky, třeba zakladatelka Feministických hlasů Lu Pin, která žije ve Spojených státech, nebo autorka knihy Betraying Big Brother: The Feminist Awakening in China, novinářka Leta Hong Fincher. „Jeden z důvodů, proč čínská vláda chápe tuto skupinu jako hrozbu, je masový potenciál celého hnutí,“ říká Leta Hong Fincher.

Aktivistky a aktivisté si nicméně s nástrahami cenzury umějí poradit. Weibo kupříkladu zablokovalo také hashtag #MeToo poté, co i na čínských sítích začaly tisíce lidí (a žen zejména) sdílet vlastní zážitky se sexuálním násilím a obtěžováním. Ihned nicméně vznikl náhradní hashtag #RiceBunny (tedy „rýžový králíček“, o němž je řeč v titulku), někdy doprovozený emoji znázorňujícími misku rýže a králičí hlavu. Neskrývá se za tím nijak rafinovaná symbolika, ale prostý fakt, že tato slova se v čínštině vyslovují „mi tu“.

Reklama
Reklama