Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Laskavost není slabost. Trumpova éra zrodila vlnu lidských filmů

Paddington 2
Paddington 2

Jak temné trumpovské časy inspirují filmaře, aby upřednostňovaly laskavost před konfliktem - o tom píše ve velmi trefném komentáři David Ehrlich na serveru IndieWire a pojmenovává nová vlna tzv. nicecoru.

„Současná záplava lidských a optimistických filmů – takových, kde je málo sporu, hodně hřejivosti a pojednávají vysloveně o lidské dobrotě – naznačuje, že současný politický debakl vede k tomu, že mnozí filmaři přehodnocují, jaké příběhy nám vlastně chtějí vyprávět. Vymanili se z diktátu filmových škol, který jim velí, že filmové vyprávění žene vpřed chemická reakce mezi konfliktem a jeho řešením. Tato nová vlna nicecoru říká, že laskavost sama o sobě může být transformační silou. Přestože Trupmova éra stále ještě s politováním trvá, na světové scéně už se pomalu formuje její kulturní dědictví,“ popisuje své pozorování Ehrlich a ihned přispěchá s nečekaným, avšak dobře vyargumentovaným příkladem. Tím je Paddington 2 – druhý příběh medvěda žijícího v Londýně, kterého si adoptovala rodina Brownových.

Britský film se totiž podle něj dá číst jako zdrcující kritika brexitu a xenofobie, která jej umožnila. Podle Ehrlicha jde zatím o nejlepší film roku a sám jej tituluje jako „Občana Kanea nicecoru“. V textu si velmi přesně všímá, že medvídek Paddington je v celém filmu zachraňován laskavostmi lidí, ke kterým se předtím choval slušně. Prokazoval jim služby, byl k nim pozorný sám od sebe, přestože je mohl klidně brát jako cizí a nevšímat si jich. „Nejsou tu vztahy quid pro quo, ten film je tom, co se stane, když členové komunity vzájemně jeden druhého pustí do svých životů a dovolí sami sobě změnit se k lepšímu,“ konstatuje autor.

Do ranku filmů s podobným poselství Ehrlich řadí tak různorodé kusy jako dokument Won't You Be My Neighbor? o životě Freda Rogerse, tvůrce úspěšného dětského televizního vzdělávacího cyklu, ale i snímek Richarda Linklatera Everybody Wants Some!! či rodinnou komedii Hearts Beat Loud o vztahu otce a dcery, kteří se stanou internetovou senzací díky společné písni.

Ehrlich dodává, že tyto filmy – a Paddington 2 je toho zářným příkladem – přitom nelákají diváka do kinosálu, aby se tam ukryl před hrůzami světa a na 90 minut zapomněl na všechny problémy. Naopak. „Povzbuzují nás, abychom ve světě hráli aktivnější roli. Může být velmi podnětné spatřit, že empatie umí pohnout dějem. Nicecore přichází s tvrzením, že laskavost není slabost a útěk – je to protiútok.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].