sobota 27. 10. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Herečka Emily Meade se loni na jaře chystala na natáčení velmi nekomfortní scény. Měla za úkol předvést felaci před celým filmovým štábem, který připravuje seriál televize HBO The Deuce. Špína Manhattanu, a moc nadšená z toho nebyla. Penis v záběru nebyl skutečný – ale stejně jí to bylo nepříjemné, protože žádnou podobnou scénu ještě nenatáčela. Meade, která v seriálu hraje pornohvězdu Lori, přemýšlela, jak se to podepíše na její image. „A co když to někdy v budoucnu uvidí moje děti?“ uvažovala. Její obavy jsou oprávněné – je to žena, která působí v branži, která je vysoce sexualizovaná a sexistická, k tomu hraje roli prostitutky ze sedmdesátých let.

V éře #MeToo a skandálech spojených s producentem Harvey Weinsteinem je vcelku logické, že nastal čas přemýšlet nad tím, jak zajistit zvýšenou bezpečnost na pracovišti, obzvlášť pokud má ta práce něco - byť jen okrajově a v náznacích – společného se sexem. Přestože Meade točí  sexuální scény od šestnácti, stále pro ni nejsou snadné. Tento diskomfort má ale nyní na place seriálu The Deuce za úkol zmírnit jeden konkrétní člověk – Alicia Rodis, jejíž funkce ve štábu se dá volně přeložit jako „koordinátor intimity“.

Reklama
Reklama

Pozoruhodný článek s titulkem How HBO Is Changing Sex Scenes Forever napsala pro časopis Rolling Stone reportérka Breena Kerr. Popisuje v něm bezprecedentní tah televize HBO, která s konzultací sexuální scén začala právě při seriálu The Deuce, zachycujícím vzestup pornoprůmyslu v Americe. V současnosti tuto službu využívá při natáčení každého svého seriálu nebo filmu.

Rodis je sama bývalou herečkou a kaskadérkou - a ještě před tím, než se stala kooriniátorkou intimních scén, podstoupila kurzy a workshopy s psychology, právníky ze světa zábavního průmyslu, sociálními pracovníky i skutečnými sexuálními pracovníky. Šlo jí o to, aby se na sexuální scény pohlíželo se stejnou vážností a péčí, jako je tomu u scén akčních nebo bojových. Funguje zároveň jako konzultantka scénáře a prostředník mezi herci, štábem a producenty. Hovoří se zúčastněnými o jejich hranicích.

„Pokud jde o intimní momenty od polibků po intenzivní sexuální scény, běžnou praxí režisérů bývalo: Pusťte se do toho a dělejte to, co je pro vás v pořádku,“ popisuje Rodis. "Ovšem pokud někomu nedáš instrukce, možnost volby nebo hlas a jen chceš, aby se herci po sobě váleli, žádáš po nich, aby dělali sexuální práci? Nebo chceš, aby pohybem vyprávěli tvůj příběh? Pokud na place není koordinátor, v tom lepším případě se ti nepodaří vyprávět příběh přesně tak, jak bys zamýšlel. V tom nejhorším případě tu máš herce, kteří byli fyzicky zneužiti.“

Úkolem Rodis je zajistit, aby měli mladí herci a herečky zastání před požadavky režisérů a producentů a nebyli v mocenské nevýhodě. Sama říká, že jde o to vytvořit maximálně bezpečné prostředí a uzavírá:. „Od  #MeToo uplynul teprve rok, Brett Kavanaugh je na Nejvyšším soudu. Donald Trump je prezident. Neříkejte, že to nepotřebujeme – neříkejte, že toho ještě není hodně, co se musí změnit.“

https://www.youtube.com/watch?v=LwH7hhltwH0

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Na sklonku roku 1998 prodělala americká hitparáda cosi, co by se dalo označit jako změna epoch. Do té doby dominantní post-grungeový zvuk byl na další dekádu vystřídán hybridem popu, taneční hudby a R&B – a jeho dvorním autorem a králem se stal švédský skladatel Max Martin. Už měl za sebou hity pro Ace of Base, Backtreet Boys a Robyn. Ale ten pravý útok, kterým si žebříček Billboardu zcela podmanil, měl teprve přijít, když mu vydavatelství Jive představilo šestnáctiletou zpěvačku z Mickey Mouse Club, pro jejíž debutovou desku měl začít skládat dema.

„Přijel do Ameriky, představili jsme mu Britney. A on řekl: Myslím, že pro ni mám ten pravý song,“ vzpomíná Steve Lunt tehdejší A&R na firmě Jive v článku Play It Again, Max, který pro server Billboard napsal Andrew Unterberger. To skladbou bylo … Baby One More Time.

Reklama
Reklama

Fantastický příklad písně, již Lunt popisuje jako „švédská verze toho, o čem si Martin myslí, že je R&B“. Pomalu gradující popovou hymnu vybavenou funky basovou linkou otevírá nezaměnitelný klavírní motiv. Pouhé tři noty B, C, C -  stupidní ve své jednoduchosti - se zopakují během prvních deseti vteřin skladby třikrát a zažerou se posluchači do hlavy nadosmrti.

„Jakmile tyto tři tóny znovu uslyšíte, už víte, co to je za skladbu,“ konstatuje Lunt. „Nevybavuji si žádnou jinou skladbu, u které by to tak bylo.“ Spolupráce s Britney Spears odstartovala zlatou žeň Maxe Martina, který je do dnešních dnů autorem (nebo spoluautorem) 22 hitů číslo jedna v americké hitparádě Billboard.

A je tak třetím nejúspěšnějším autorem žebříčku v závěsu za Paulem McCartneym (má jich 32) a Johnem Lennonem (26). Martinovi se zároveň jako nikomu jinému podařilo naučit globální publikum na švédskou představu o popu, která kombinuje taneční groove s chytlavými refrény.

https://www.youtube.com/watch?v=LaKOa57wo1w

 

 

Reklama
Reklama