sobota 8. 9. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Jste smutní z toho, že léto skončilo? Deník The Guardian přináší 18 tipů, jak si udržet povznesenou náladu i poté, co prázdniny dávno skončily. Dovolená je zdraví prospěšná. Což je fakt, který aktuálně dokládá i studie z Finska, kde vědci po dobu 40 let sledovali 1200 byznysmenů se zvýšeným rizikem srdečních chorob. Výzkum započal v letech 1974 a 1975 a týkal se mužů ve středním věku narozených v rozmezí let 1919 až 1934. Všichni ze sledovaných měli alespoň jeden rizikový faktor – šlo buď o kouření, nadváhu, vysoký krevní tlak a podobně.

Jeden ze závěrů prokázal, že muži, kteří si během roku vybrali méně než tři týdny dovolené, měli o 37 % větší riziko úmrtí než ti, co měli dovolenou delší než 3 týdny. Muži, kteří měli méně dovolené, obvykle více pracovali a méně spali a tento intenzivní životní styl plný stresu přebil všechny benefity zvýšené lékařské péče.

Reklama
Reklama

Redukce stresu je proto zcela klíčový faktor, k němuž prázdniny přispívají. Vedoucí výzkumu Timo Strandberg k tomu navíc poznamenává, že blahodárnost dovolené je univerzální - a je zcela lhostejné, zda člověk vycestuje do drahého resortu, nebo jen zůstane doma.

Toho se týká hned první tip od Pauly Cocozza v The Guardianu, kde radí, aby se člověk i doma choval trochu jako turista a vystoupil z zajetých rutin. Není od věci podívat se na TripAdvisor, aby jedinec zjistil, co je v jeho okolí zajímavé.

Další z tipů radí dělat si na cestě do práce - pěšky či na kole - zacházky a objížďky. Kombinovat nové zážitky s fyzickou aktivitou je něco, co v dlouhodobém horizontu může snižovat úbytek kognitivních schopností ve vyšším věku.

Od věci také není přijmout za svou podzimní módu a vybavit domácnost vůněmi, které připomínají exotické kraje a prázdninové destinace. Zásadní doporučení pak zní: pořiďte si karafu víno. Nejenže tahle nádoba dodá konzumaci vína rozměr rituálu, ale také svojí mírou pomůže snížit jeho spotřebu.

 

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Jak se Viagra,  původně medicínský omyl, proměnila v byznys, který vydělává tři miliardy dolarů ročně, to v poutavém článku na serveru Esquire popisuje David Kushner. Lék na erektilní dysfunkci letos slaví dvacet let od uvedení na trh a svižný text odkrývá, jak ve své době nejen pobouřila církev, ale také budila velkou nedůvěru v lékařských kruzích i v obchodním vedení firmy Pfizer, která nevěřila v její úspěch. To se už těžko chápe - zvlášť dnes, kdy je Viagra jedním z nejkopírovanějších léků na světě a statistiky evidují, že 77 % Viagry prodávané online jsou padělky.

Na začátku bylo – jako u většiny velkých objevů – náhodné zjištění. Vědci z laboratoře Pfizeru v malém anglickém městečku Sandwich začali pozorovat při testování léku na anginu pectoris nečekané vedlejší účinky. Dobrovolníci si stěžovali na bolesti svalů, hlavy, obtíže při polykání a u mužů se dostavovala erekce.

Reklama
Reklama

Zpočátku to nevzbuzovalo žádné reakce. Pouze Ian Osterloh si vzpomněl na svoji praxi, kdy za ním jako mladým doktorem přišel do ordinace čtyřicetiletý pacient, zda může být léčen na impotenci. Nic takového ale nebylo možné. Osterloh tedy následně přesvědčil firmu, aby mu dovolila pokračovat ve vývoji a testování, byť Pfizer sám tomu dával nízkou prioritu.

V roce 1996 už bylo jasné, že mají pilulku, která mužům dokáže vrátit erekci, otázkou ale bylo: Jak s ní vyjít na trh? Mluvit o lécích, jež mají vliv na sexuální funkce, na to nebyla připravená veřejnost ani samo farmaceutické prostředí, které mělo za to, že to není hodné a důstojné medicíny. Pfizer byla velmi tradiční a velmi konzervativní firma s kořeny sahajícími do roku 1849, za druhé světové války se jednalo o největšího producenta penicilínu a najednou měli prodávat pilulku na sex.

Mezi oblíbené a hýčkané klienty farmaceutických firem patří hvězdy mezi chirurgy a neurochirurgy – na ně jako na velké ryby často míří marketing. Pfizer ale v té době musel začít působit na méně viditelnou skupinu urologů, s nimiž neměl žádné zkušenosti. Tucet z nich pozval na kompletně hrazený víkend v Palm Beach na Floridě s odměnou 2 500 dolarů; žádný z nich se nikdy neocitl v takto luxusním prostředí.

https://www.youtube.com/watch?v=Mk2gTC9_Fd4&t=8s

A rozhovory s nimi přinesly pozoruhodný závěr: o sexu se se svými pacienty takřka vůbec nebaví. Nikdo otázku impotence nevznáší, protože ani neví, že by se dala léčit. Cílem se stalo tuto zeď mlčení prolomit, k čemuž měla posloužit strategie „konverzací u dveří“ - kdy se člověk často teprve na odchodu z ordinace posbírá sílu a odhodlá se hovořit o nepříjemných a citlivých problémech.

Zároveň se ukázalo, jak stigmatizující a nevhodný termín je impotence. Měl příliš mnoho negativních odstínů – slabost, bezmoc, neplodnost. Pokud mělo být uvedení na trh úspěšné, Pfizer potřeboval jiné označení, a tak brzy přišel se známou erektilní dysfunkcí čili poruchou erekce. Bylo to skvělé: „Impotence zní, jako když si za to můžeš sám, ale porucha erekce je něco, co se ti děje,“ říká Rooney Nelson, který stál za úspěchem marketingu Viagry.

Nyní jen potřebovali někoho, kdy by uměl efekt Viagry navenek představit střízlivou a důvěryhodnou formou, aby vše neznělo jako žert ze skryté kamery. Tváří Viagry se tak brzy stal bývalý senátor a prezidentský kandidát Bob Dole, který byl za druhé světové války částečně paralyzován a poruchami erekce trpěl. Měl odvahu o tom mluvit - a také to mělo velký vliv na to, že o erektilní dysfunkci odstartovala seriózní debata. Viagra tak zároveň pomohla odstranit nejedno tabu a stigma, které obklopovalo intimní život starších lidí.

https://video.aktualne.cz/dvtv/viagra-funguje-i-jako-rekreacni-droga-muzi-ziskaji-jistotu-a/r~6c22f38831e311e8b8efac1f6b220ee8/

 

 

Reklama
Reklama