0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Denní menu11. 8. 20182 minuty

Cukr znamená přežití… Je to sexuální touha a potěcha, ale také pokušení a hřích

Autor: Shutterstock

Jak se z chuti na sladké – základního instinktu pro přežití – stal symbol pro vše dobré, ale také zlé v naší kultuře? Tak se ptá podtitul komentáře Sugartime od Ruby Tandoh na serveru Eater.  Myšlenkově podnětný esej pohlíží na sladkou chuť nejen skrze gastronomii, ale všímá si i metaforického potenciálu „cukru“ a „sladkosti“, který prostupuje jazykem a kulturou.

Stačí si prohlédnout obal alba Teenage Dream od Katy Perry z roku 2010, který vytvořil Will Cotton, aby člověk pochopil, jakou obrazotvornost probouzí sladké. Na zmíněné olejomalbě zpěvačka leží ve vyzývavé poloze na obřím nadýchaném oblaku cukrové vaty a sám font, kterým je vyveden název alba, připomíná lízátka. Na jednu stranu to je dokonalé vyjádření konzumního popu, ale také se to dá brát jako nadsazený komentář.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Tandoh připomíná, jak silně je sladké obsaženo v angličtině – kde hodné děti mohou být „cutie pies“ a lásky jsou „sweetheart“, ale také „honey“. Ta přítomnost sladidla v americké kultuře je natolik nápadná, že si ji všiml v jednom ze svých esejů i slavný francouzský sémiolog a filozof Roland Barthes. Ovšem jako vše, co přináší slast, i cukr je považován za zlozvyk, což zase dokládají titulky o „bílém jedu“ z nedávných let.          

„Cukr znamená přežití… Je to sexuální touha a potěcha, ale také pokušení a hřích,“ uvádí Tandoh, a přitom ukazuje, jak často nezáleží jen na chuti. „Lidé jsou stroje na metafory a naše ústa jsou místem přechodu, kde se slova mísí s potravou. Místem, kde se hot dogy, tagliatelle a nigerijský puff puff potkávají s lidskou pamětí a pojmy jako jmenuji se nebo já,“ píše Tandoh o tom, jak jeden smysl působí na druhý, a uvádí studie, při nichž se potvrdily nejrůznější experimenty s chutí. Ty ukázaly třeba to, že medový dort může chutnat méně sladce, když člověk poslouchá „hořkou“ hudbu a naopak víc, když poslouchá „sladký“ soundtrack.

Odtud pak text zkoumá pozoruhodný fakt, že v mnoha kulturách celého světa „sladkost“ spjatá s „ženskostí.“ Neplatí to jen pro evropskou a americkou kuchyni, ale i bengálskou a japonskou – mezi sladkým a pálivým vede podobná dělící čára jako mezi mužským a ženským. Což je skutečnost, kterou Katy Perry dovádí do extrému v klipu Bon Apéttit, kdy se sama stává potravou pod rukami šéfkuchařů.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].