Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Dělníci kultury, Kultura

S muzejními vinyly hrát frisbee nebudeme

DJ Shadow a Cut Chemist přijedou do Prahy se sbírkou desek Afriky Bambaaty

Museli jsme přijít na to, co tím setem vlastně chceme říct. • Autor: United Islands
Museli jsme přijít na to, co tím setem vlastně chceme říct. • Autor: United Islands

Afrika Bambaataa patří k zásadním figurám hip hopu. Producent, DJ a inovátor, který v osmdesátých letech obohatil žánr o vlivy elektronické hudby. Není proto divu, že jeho obří sbírku čítající 40 tisíc vinylů do svého archivu postupně digitalizuje americká Cornell University. Ještě než se ale Bambaatova kolekce stane kusem hudební historie, napadlo zdejšího odborného pracovníka Johana Kugelberga, že by stálo za to ji naposledy oživit.

Oslovil proto dvě výrazné figury současného Djingu - DJe Shadowa a Cut Chemista - s nabídkou vystavět klubový set přímo z autentických vinylů. Vzniklo tak podivuhodné představení Renegades of Rhythm, které lze brát jako interaktivní muzeální zážitek stejně jako taneční party. Show, v níž figuruje šest gramofonů a unikátní sbírka vinylů, dorazí v úterý 10. února také do Prahy. Podrobnosti Respektu přiblížil Cut Chemist.

Máte za sebou s Renegades of Rhythm už zhruba 40 večerů; kdo na vaše vystoupení chodí? Jsou to fanoušci, kteří si chtějí připomenout staré časy, nebo mladí zvědavci?
Hodně to záleží na místě, kde hrajeme, ale jde o mix obojího. Musím ale říct, že teď když jsme hráli v Los Angeles, tak vylezlo z děr hodně starých ještěrů a pamětníků scény osmdesátých let.

Váhali jste, zda se do tohoto projektu pustíte, nebo jste na nabídku Cornell University okamžitě kývli?
Na začátku bylo trochu váhání, protože pracujete s odkazem někoho jiného a to na vás klade mnohem větší tlak, než když jde pouze o vaši reputaci. Pro mě bylo důležité, aby do toho šel i Shadow. Jakmile jsme si o tom promluvili a prošli Bambaatův archiv, už bylo rozhodnuto.

Bambaatova sbírka čítá neuvěřitelných 40 tisíc vinylů. Jak probíhal výběr?
Museli jsme přijít na to, co tím setem vlastně chceme říct. Nejprve jsme šli po jasných pilířích, zabijácích, které Bambaata hrával nejčastěji. Ty nás nadchly.

A co je to za příběh, který skrze jeho desky vyprávíte? A mění se s každým večerem?
Nene. Jde o pečlivě připravený a promyšlený program, v němž pracujeme zhruba s 250 deskami. Jsou to dějiny hip-hopu, ale také příběh toho, jak jsme my s Shadowem vnímali Bambaatův rukopis, když jsme dospívali. Nešlo nám jen o to postihnout ho jako DJ a tvůrce, ale také naznačit, co ho vedlo k tomu, aby se Djem stal, jaké byly jeho hudební kořeny. Proto v setu zazní třeba i Kraftwerk. Jde o to, že Bambaataa byl jedním z prvních Djů, který nešel po hitech, ale snažil se, aby jeho sety byly samy o sobě zážitkem a uměním. To nás se Shadowem vždy inspirovalo. Když jsem v jedenácti poprvé viděl jeho videoklip Renegades of Funk se všemi těmi prvky sci-fi, uvěřil jsem, že hip hop je hudba, která vede do budoucnosti.

Konzultovali jste to v průběhu s Bambaatou?
Nene. Na začátku jsme mu řekli, o co nám jde, a on nám dal své požehnání.

Jak byste definoval jeho styl?
Dokázala hrát obrovské spektrum žánrů pro naprosto nesourodá publika. To jsem si od něj odnesl: že lze prolínat elektronickou hudbu s punkovou, latinskoamerickou i africkou. Zkoušet ji lidem nabízet a učit je na ni.

Hrajete z vinylů, které jsou dnes už muzejní kousky, chováte se k nim tak?
Už jsou vcelku dobité od Bambaaty - a i to je součástí show. Samozřejmě s nimi zacházíme opatrně, ale hrát z nich musíme, takže je vrátíme ještě více použité. Házet s nimi jako s frisbee ale nebudeme.

Co vám tahle zkušenost s jednou částí hudebních dějin dala pro další autorské směřování?
Hlavně to, že je v pořádku vrátit se ke kořenům. Člověk se může vracet; to by mě dřív nenapadlo.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].