0:00
0:00
Audit Jana Macháčka14. 2. 20113 minuty

Tošenovský, sousedovo jablko (a pondělní mix)

Astronaut

Evžen Tošenovský bude možná kandidovat na prezidenta. To je docela dobrá zpráva a doufejme, že se nevyvine podobně jako svého času jeho kandidatura na předsedu ODS.

Zkušenosti z regionální politiky Tošenovský už obohatil zkušenostmi z evropské politiky, takže by bylo dobré vědět, jaké má na Unii (a na svět vůbec) názory a jak se tyto názory v poslední době vyvinuly. I když je otázka, do jaké míry tato země potřebuje prezidenta se silným názorem. Já mám osobně těch silných názorů tak akorát… Možná stačí slušný člověk, který ctí principy a hodnoty.

↓ INZERCE

Je pozoruhodné, jaký slogan – a všude stejný (od rozhlasu po televizi) – prodává návrh nového občanského zákoníku: Komu patří jablka na větvi přečuhující k sousedovi.

Nový zákoník je prý hlavně přesnější. Je ale přesnost opravdu ideálem? A je možná? Jak říkával profesor Vojtěch Cepl, detailní popsání a zpřesnění všech možností (co všechno se může stát) je stejně nesmyslným ideálem jako centrální plánování v ekonomii. Takoví Němci se o tuto „minuciózní reglementaci“ vždy snažili: odlétne-li jiskra od lokomotivy na pozemek vzdálený pět metrů od trati apod… A to je taky dobré téma: Je chápání práva blízké německé rigidní povaze vhodným modelem pro tento stát?

Policisté prý uvažují o stejném protestu jako lékaři. Tak nevím. Kam by policisté asi odešli? Umějí něco? Umějí německy nebo anglicky? Stál by o ně někde někdo? Nemají všude svých policistů až dost?

Troufám si tvrdit, že platy policistů jsou docela adekvátní ve vztahu k tomu, co ti lidé dovedou. Platy nemocničních lékařů jsou ve vztahu k ostatním profesím na evropské poměry velmi nízké. A je velmi neekonomické investovat do vzdělání lékařů miliony a nechat z toho profitovat sousední státy.

Protože jsem byl před nedávnem v Kolumbii, zaujala mne zpráva z titulní strany deníku Financial Times, že Číňané chtějí stavět v Kolumbii „suchý panamský kanál“, tedy vysoce výkonnou železnici pro přepravu kontejnerů (nepředstavujme si tedy, že po železnici budou jezdit celé nákladní lodi).

Zajímavé však je, že v návazném článku se praví, že i dvacet plně naložených nákladních vlaků denně rovná se stále jenom jedna jediná loď.

Giulio Tremonti, italský ministr financí, v pátek pravil, že Itálie podpoří francouzsko-německý plán na koordinaci hospodářské politiky v eurozóně.

Pod jedinou – tedy dosti zásadní – podmínkou: Unie uzná, že hlavní příčinou krize je excesivní půjčování britských a německých bank.

Ano, to je oblíbené téma autora Auditu. Vzniknou-li bubliny, mohou za to věřitelé, nebo dlužníci?
Ideologové a dogmatici všeho druhu to mají jednoduché: správný pravičák si myslí, že dlužníci, a správný levičák, že věřitelé. Ale co my ostatní?


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].