Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Podcast

Internetový deník ČSSD neuspěje

Jiří Paroubek nepochopil, jak strany mohou využívat síť

Jiří Paroubek nepochopil, jak strany mohou využívat síť

Ať dosud si předseda ČSSD počínal v budování mediálního obrazu strany šikovně. Vylepšil stranický měsíčník Trend. Nedávno se pod silný vliv strany dostaly i Literární noviny, když je ovládlo sdružení spojené s vrcholným politikem ČSSD Janem Mládkem. Jména jako Vaculík či Hoffman spolu s kritikou liberální pravice mohou úspěšně ovlivnit intelektuálnější městské obyvatele. Tím se ČSSD mediálně vyšvihla o několik stupňů nad ODS, která se kdysi snažila zabodovat s pochybným „měsíčníkem pravicové většiny 51PRO“.

Nyní ale Paroubek chce budovat dokonce internetový deník, protože – jak říká – „tištěná média nám příliš nakloněná nejsou“. Možná toto rozšíření mediální podpory strany Paroubek promýšlí už déle, možná jde o přepjatou reakci na nedávný spor Paroubka s šéfredaktorem Práva, jediného ideově spřáteleného deníku na českém trhu. Ať už jdou důvody pro toto rozhodnutí jakékoliv, jisté je, že Paroubek nemůže s tímto projektem uspět.

Základem jsou samozřejmě finance – a soudě podle toho jak vypadá dosavadní internetový zpravodaj ČSSD i-news, příliš velký rozpočet strana na své internetové aktivity vynaložit nemůže, natož rozjet plnoformátový deník.

I kdyby ale Paroubek spolustraníky přesvědčil k radikálnímu navýšení rozpočtu, na úspěch by to nestačilo. Není náhodou, že všechny velké západoevropské strany žádný stranický deník nemají. Stranické deníky jsou v demokraciích konceptem zkrachovalým zhruba v polovině 20. století. Od té doby se šéfové stran snaží spíše získat na svou stranu nezávislý tisk. S bulvárem Sun na své straně dokázal britský expremiér Tony Blair mnohem více než s případným nízkonákladovým stranickým deníkem. V Británii je tak logicky internet jen doplňkem snahy stran naklonit si levicový Independent či naopak pravicový Daily Telegraph a proniknout na jejich komentářové stránky.

Podobně je to i Německu. Tam strany svádí aktuální předvolební souboj o voliče na sociálních sítí Facebook, Flickr či na YouTube, kde spolu soupeří kvalitně udělané videoprezentace SPDvisionCDUtv.

Na multimediálnost sází strany i ve Francii, kde vládní strana UMP i opoziční socialisté aktualizují pravidelně své profily na tamní populární síti http://dailymotin.com/.

Není tedy jistě náhodné, že žádné velké evropské strany se nepokouší o vlastní internetový deník a síť využívají spíše jako předvolební arénu na komunitních sítích. Vědí totiž, že jedním komentářem zveřejněným v nezávislých celostátních denících mohou ovlivnit více lidí, než stovkou oslavných textů na nenavštěvované webové stránce.

Děkuji za pozornost. Další podcasty si můžete stáhnout na adrese podcast.respekt.cz.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].