Sotva vyjel se svými žlutými rychlíky, už oznámil, že zkrachuje. Brněnský podnikatel Radim Jančura tak reagoval v Hospodářských novinách na to, že jeho konkurent, České dráhy, o třetinu snížily ceny na lince mezi Prahou a Ostravou, kde se oba dopravci přetahují o zákazníky.
To není zrovna hvězdný začátek Jančurova nástupu do byznysu v železniční dopravě.
Slova o krachu zatím nelze brát vážně. Jančura je proslulý svými prostořekými výroky, kterými provokuje svoje konkurenty a mimochodem si tak dělá zadarmo PR. Cenovou politiku Českých drah ostatně plánuje napadnout u antimonopolního úřadu, který může rozhodnout v v jeho prospěch.
Na celé věci je spíš pozoruhodná energie, s jakou se prostořeký podnikatel pouští do souboje se státním podnikem, jehož moc se zdá být v mnoha ohledech neotřesitelná. Přitom by vůbec nemusel, jeho byznys v autobusové dopravě nebo prodeji letenek mu dobře funguje, stačilo by už jenom sčítat zisky a do dalších aktivit už se nepouštět.
Jak jsem měl Radima Jančuru při psaní článku do aktuálního Respektu pozorovat, přijde mi, že se jedná o čím dál vzácnější druh podnikatele, který nedělá byznys primárně kvůli penězům, ale prostě proto, že je to tvůrčí činnost, při které se dá vynalézat, hrát si a pouštět se do soubojů s konkurenty.
Ten současný souboj přitom bude více než zábavné sledovat, protože připomíná střet mohutného Goliáše s hodně titěrným Davidem. České dráhy jsou přece jen státní podnik s miliardovými rozpočty schopný konkurenty položit na lopatky dumpingovými cenami.
Jedinou zbraň, kterou lze proti takové hrubé síle nasadit, jsou chytré nápady. Jančurovi tahle strategie už mnohokrát vyšla. A jestli vyjde i tentokrát, bude se jednat o husarský kousek, kterým se zapíše do dějin.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].