Další ukradený protest
Proč v Česku neumíme demonstrovat bez dezinformátorů
Celostátní stávka zemědělců, kteří přijeli na traktorech na začátku minulého týdne „zablokovat Prahu“, vzbudila poměrně velkou pozornost. Nicméně z akce, která mohla dostat do veřejného prostoru téma, jak se žije tuzemským zemědělcům a co ohrožuje jejich podnikání, se stalo úplně něco jiného.
Vše zastínily zprávy o tom, že část organizátorů stávky byla spojena s hnutím PRO Jindřicha Rajchla, které je spojeno s pořádáním demonstrací proti současné vládě. Na stávce se přiživili i další antisystémoví politici a hnutí jako SPD. Demonstrace se tak změnila v sérii nadávek a útoků vůči vládě Petra Fialy, Evropské unii nebo green dealu. Ti všichni se podle organizátorů snaží „zlikvidovat“ české zemědělství a průmysl. Mnozí zemědělci tak hned na začátku protestu otočili své traktory a vrátili se zklamaně domů s poukazem na to, že jim byl protest „ukraden“. A není to poprvé, kdy k podobné krádeži v Česku došlo.
Boření důvěry


Akce zemědělců je dalším příkladem protestu, který se nepovedl. Rozšiřující se sucho, které ovlivňuje půdu i povahu krajiny, zatěžující administrativa při získávání dotací a jiných podpůrných programů nebo nepoměr mezi tím, jaké zázemí má několik velkých agrobaronů oproti malým farmářům – to vše jsou přitom problémy, o kterých by se mělo mnohem více mluvit. Nicméně chuť řešit palčivé otázky se ztratila ve chvíli, kdy se tématu chopila Rajchlova strana a jemu podobní, kteří nepromeškají žádnou příležitost demonstrovat proti systému – od Fialova kabinetu přes „Brusel“ až po soudy.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









