Za co stávkovat příště
Od roku 2002 dostáváme co tři roky facku z OECD. Hodnotí nás totiž jako zemi s mimořádně silným vlivem rodinného původu na školní výsledky dětí.
Nezdravé sociální poměry v českém školství potvrdily i nové výsledky výzkumu PISA v 86 zemích. Naše školy neučí, aby zmírnily sociální rozdíly mezi dětmi. Naopak je materializují. V tom, co a jak děti umějí a jaké dostávají známky. Děti s nižším vzdělanostním původem zaostávají v patnáctém roce svého života oproti vrstevníkům ze vzdělanějších rodin o tři roky školní docházky. Od vysvědčení přes přijímačky až k dosaženému vzdělání certifikuje naše školství společenské nerovnosti jako značnou měrou dědičné. Česká společnost rigidně dbá na soulad vzdělání mezi manželi/rodiči. I tím je vzdělanostní vliv rodinného původu u nás kompaktnější.
V otevřené společnosti děti získávají díky škole širší možnosti. V západních zemích to platí. Od dob komunismu sice u nás významně vzrostl podíl středoškoláků a vysokoškoláků. Doháníme vyspělé. Společensky se ale jejich profil nemění. Školství nadále fixuje sociální rozdělení společnosti. Přitom vliv vzdělání na kvalitu života roste.


Sociální původ u nás má díky škole poněkud osudový, na jednotlivci méně závislý vliv. Děti s nižším původem nezískají ve škole větší šanci na změnu k lepšímu. Naopak poznávají své sociální limity. Ke škole nezískají větší důvěru ani motivaci jako k instituci spravedlivě otevírající šance všem. Společensky ve škole spíše ztrácejí. Zejména vůči vrstevníkům, kteří záhy odejdou za „lepším“ na gymnázia a dále. Nedůvěra k institucím a systému začíná už základní školou.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









