0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Agenda29. 7. 20234 minuty

Blue bird dozpíval 

Autor: Profimedia

Většina globálních značek má v jednom jasno: jejich logo by mělo být v pozici, u níž každý na světě okamžitě ví, oč jde. Nike, Adidas, Coca-Cola – jen těžko by se hledal někdo, komu jména těchto firem vůbec nic neříkají. Ještě větší součástí obecného povědomí se společnost stane, když lze z jejího názvu odvodit označení činnosti, kterou si s ní lidé spojují. Sloveso „tweetovat“ je skvělým příkladem: když v roce 2006 vznikla nová sociální síť Twitter, „tweety“ a „tweetování“ záhy pronikly do běžného slovníku nejen aktivních uživatelů Twitteru.

Elon Musk, od loňska nový majitel Twitteru, to ale vidí jinak. „Již brzy řekneme sbohem značce Twitter a postupně i všem ptákům,“ napsal minulý týden jen den předtím, než oznámil doposud největší změnu, ke které v Twit- teru pod jeho vedením došlo. Twitter již není Twitterem, ale X, a upozaděno bylo i ikonické logo modrého ptáčka, které k němu patřilo. Jak se nyní bude činnost na sociální síti označovat, není jasné. Pokud bychom chtěli opět odvodit sloveso z názvu, tak třeba v češtině „ixování“, nebo dokonce „exování“ nejspíš fungovat nebude.

↓ INZERCE

Musk změnu názvu spojil s ohlášením hlubší proměny toho, k čemu sociální síť slouží. Twitter, nyní X, by už neměl být jen platformou pro sdílení komentářů, fotek či videí, ale tzv. superaplikací, tedy místem, kde půjde dělat prakticky všechno. Platit účty, objednávat taxík, komunikovat s přáteli, nakupovat atd. „X představuje budoucnost neomezené kreativity, bude to světové centrum myšlenek, služeb, zboží a příležitostí. Poháněný umělou inteligencí, X nás všechny propojí způsobem, který si teprve začínáme představovat,“ uvedla výkonná ředitelka firmy Linda Yaccarino. Muskovi kritici (připomeňme, že jich není málo) rychle přispěchali s výtkou, že nedostatek jakýchkoli konkrétnějších detailů vytváří dojem, že i samotné vedení Twitteru si proměnu sociální sítě teprve „začíná představovat“.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc