Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Kultura

Filmová retrospektiva týdne

Ve vyprávěních o československé nové vlně patřil dlouho k aktérům v pozadí. Jako by se trochu podobal jím zahrané postavě mlčenlivého manžela se smutnou tváří, který se drží stranou společnosti ve filmu O slavnosti a hostech, kam jej obsadil Jan Němec. Zatímco Němec, Věra Chytilová či Miloš Forman jsou jména všeobecně známá, Evalda Schorma začala veřejnost objevovat a doceňovat až později. Jeho celovečerní existenciální drama Každý den odvahu (1964) uvedl zrestaurované letos karlovarský festival. Figuruje i v aktuální retrospektivě jeho tvorby na portálu DAFilms. Její jádro tvoří dokumentární snímky, jež vyjevují Schormův rozvětvený talent, tvůrčí i životní filozofii a myšlenkovou hloubku tvorby.

Typické pro Schormovo dílo jako celek je tázání se. Více otázek než snadných odpovědí. Mnohé postavy jeho hraných filmů čelí morálním dilematům, pochybují, hledají (se). Jeho přístup byl ovlivněn filozofií existencialismu a měl zásadní morální rozměr. Ukázkovým příkladem je právě Každý den odvahu, jeho debut. Mladý dělník a bývalý svazácký funkcionář (Jan Kačer), který se politicky angažoval v padesátých letech, střízliví z falešných ideálů a naivity. Prochází těžkou morální krizí, která se schází s krizí osobní. Retrospektiva zahrnuje i vůbec poslední režisérův hraný film, psychologické drama Vlastně se nic nestalo z roku 1988, které mělo premiéru až po jeho smrti v témže roce.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 49 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].