0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura18. 12. 202211 minut

Zpátky mezi lidi

Publikum se letos vrátilo do kinosálů i na koncerty. Vše vypadá jako dřív, kulturní sektor ale prošel mnoha proměnami.

Opět tu je možnost zazpívat si v davu oblíbené refrény. (Publikum na koncertě Bad Bunnyho v Mexico City, prosinec 2022) • Autor: ČTK / AP / Eduardo Verdugo

V roce 2022 najednou přestalo být nebezpečné jít ven. Po lockdownových sezonách, kdy publikum sledovalo oblíbené filmy, seriály i hudbu ve svých obývácích, najednou bylo znovu možné zažívat kulturu naživo. Místo osamělého streamování se vrátila možnost mít s kulturou kolektivní zážitky: společně se smát, tajit dech při napínavém ději nebo si v davu prozpěvovat oblíbené refrény.

Především hudební obecenstvo kupovalo lístky na koncerty zběsilou rychlostí a plnit se pomalu začaly i kinosály. Najít novou konzumentskou i byznysovou rovnováhu mezi tím, co znamená sledovat popkulturu doma, nebo za ní vyrazit mezi lidi, byla klíčová otázka uplynulých dvanácti měsíců. A první postcovidový rok ukazuje, že i když vše navenek vypadá jako pomalý návrat k provozu před koronou, hudba i audiovize se změnily. A jiné je i to, po čem touží publikum.

Stream není vše

Hlavní postava hackera Nea z filmu Matrix – hitu konce devadesátých let – následuje bílého králíčka, aby se dozvěděla pravdu o tom, co je skutečné. Kdo se chce dozvědět „pravdu“ o roce 2022 v globálním filmovém průmyslu, může následovat jiné zvířátko: bílého Myšáka, kultovního maskota společnosti Disney. Disney je jedním z klíčových hráčů zábavního průmyslu a to, co dělá, může mít vypovídací hodnotu o tendencích, trendech a náladách v celém sektoru. Když se dnes jeho lídři rozloučí s vrcholným manažerem, není to nutně jen vnitrofiremní záležitost.

Na konci listopadu byl z Disney propuštěn dosavadní výkonný…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc