0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ve hvězdách30. 10. 20223 minuty

Neděle bez aut?

4. 11. 1973

Prázdná silnice má své výhody. (Konec listopadu 1973) • Autor: Profimedia

Šéf automobilky Audi Markus Duesmann je buď pokrytec, nebo nečekaně velký progresivista. Anebo realista, kterému dochází, že i jako člověk z autoprůmyslu musí občas s propagací motorismu brzdit a vnímat svět v širších souvislostech.

Minulý týden se rozpovídal o tom, že uprostřed války v rámci tažení za úsporu energií a paliv by si uměl představit nejen rychlostní omezení na dálnicích (o jehož zavedení se u sousedů vedla vážně míněná vládní jednání), ale i jiné věci. Konkrétně comeback nedělních zákazů jízdy autem jako v době ropných šoků v sedmdesátých letech.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

„Musíme se smířit s tím, že naše životy se mění,“ prohlásil Duesmann v rozhovoru pro list Süddeutsche Zeitung, kde se za dny bez aut postavil. Na podporu povinného zákazu prohlásil, že vysoké ceny „jako jediný regulátor“ spotřeby v dnešní výjimečné době neobstojí. A že prázdná dálnice může mít i svoje výhody. Sám by na ni prý vyrazil na svém závodním kole.

Jemu samotnému byly čtyři roky, když se něco takového v Evropě praktikovalo naposledy. Západní Německo od konce listopadu do Vánoc 1973 zavedlo čtyři povinné neděle bez aut, v Dánsku platil stejný zákaz až do února. Důvodem tehdy bylo ropné embargo arabských zemí, vyhlášené toho roku v říjnu jako odvetné opatření za podporu Izraele v jomkipurské válce, jehož následkem západní Evropě reálně hrozil náhlý nedostatek pohonných hmot. V Nizozemsku začal ze stejného důvodu platit nedělní zákaz řízení už první listopadovou neděli. „Dálnice se vyprázdnily, na…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc