Kultura/mix
DĚLNÍCI KULTURY
Kdo si v minulých dnech všiml v našem hlavním městě zvýšené koncentrace zvídavých lidí s visačkami na krku a trápí ho otázka, o jaký že sraz to šlo, tomu musíme prozradit, že šlo o účastníky generální konference Mezinárodní rady muzeí (ICOM). V Kongresovém centru si muzejníci z celého světa dali sraz, aby mimo jiné přijali novou definici, co muzeum vlastně je, respektive čím by mělo být.
„Muzeum je stálá nezisková instituce ve službách společnosti, která odborně zpracovává, sbírá, konzervuje, interpretuje a vystavuje hmotné i nehmotné dědictví. Muzea jsou otevřená veřejnosti, přístupná a inkluzivní. Podporují a rozvíjejí rozmanitost a udržitelnost, fungují a komunikují eticky, profesionálně a za účasti různých komunit. Nabízejí rozličné podněty ke vzdělávání, potěšení, reflexi a sdílení vědomostí.“ Tak zní celá nová definice.


Oproti té předchozí z roku 1974 přibyl důraz na přístupnost, inkluzivitu, udržitelnost a etiku. Vedení řady tuzemských muzeí však raději na tomto místě uklidníme: nejde o právně závazný dokument, při jehož neplnění by se instituci odebralo oprávnění používat název muzeum. To by se totiž u nás muselo takových muzeí zavřít spousta. Přístupnost, inkluzivita, udržitelnost a zejména etika u nás bohužel opravdu není něco, čím by se muzea mohla chlubit. Jde víceméně hlavně o doporučení, jakou cestou by se měly nyní paměťové instituce ubírat. A když se jím někdo nebude řídit, jeho kritici teď mají dost výmluvný argument k tomu,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
V burce i do nemocnice
Tři zprávy ze světa patriarchátu
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.










