Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Neutrální vůně

Míra a Jára chtějí vonět. Skončil čas, kdy se všichni bavili jen on-line, a Míra a Jára budou zase žít naplno. Jdou si koupit nový parfém. Vcházejí do oblíbené parfumerie – vidíme jejich štíhlé postavy. Ale jednu věc stále nevíme. Jde Míra do pánské, nebo dámské sekce? A Jára? Anebo?

Ano, ani do jedné. Stále víc regálů v parfumerii totiž zabírá kategorie, která tohle neřeší. Genderově neutrální vůně jsou novinka, trend a zároveň možná budoucnost parfemářství. Donedávna stály na jedné straně sexy dámské růžové lahvičky s nápisem Daisy nebo tak něco. Na druhé pak chlapsky hranaté hnědé flakony, které sugerují, že kdo se jimi navoní, bude skákat z liány na liánu či zachraňovat ženy z hořících budov.

„Naše chápání toho, co je ženské a co mužské, ovlivňuje především marketing,“ řekl na toto téma v Guardianu Ben Gorham, zakladatel značky Byredo, což jsou populární parfémy nové generace. A ty už tuhle marketingovou hru na kluky a na holky nehrají. Ta jejich je založená na opaku, jejich vůně z těchhle nudných a svazujících kategorií osvobozují. Jak řekl další z nastupujících parfemářů Jan Vilhelm časopisu Elle: „Dělit takhle vůně je stejně absurdní, jako kdyby se prodávalo dámské a pánské jídlo.“ V jeho pojetí parfém evokuje vzpomínku, místo, fantazii – a to přece nezávisí na pohlaví. A chlap má vonět šeříkem a broskví, nebo ne?

Ano, bylo to tady už v devadesátkách, vzpomeňme na Calvin Klein One. Jenže to byl unisex, parfém pro ženu a muže, které vzrušovalo stejně vonět.…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 35 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].