0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura8. 12. 20189 minut

Milovat a malovat město

Zakladatelé české graffiti scény Jan Kaláb a Michal Škapa posunují svůj obor do netušených končin

ulice do galerií a zpět. (kalábův letošní obraz Dark Purple Cloud
vyfocený na Mission Street v San Francisku)

Větší zlom v kariéře zažil málokdo. Díla, která na počátku dráhy kvůli nebezpečí trestního postihu vytvářeli v ilegalitě ukrytí pod přezdívkami, dnes prezentují hrdě tak, aby jejich občanská jména nešla ve veřejném prostoru přehlédnout. Před osmnácti lety společně vyrazili do New Yorku, aby se v něm postavili největší adrenalinové výzvě, jaká v graffiti komunitě existuje. V době vlády starosty Rudyho Giulianiho, který do boje proti sprejerům nasadil zvláštní policejní jednotku, se jim tam podařilo vytvořit několik „wholecarů“, tedy vlaků metra pokrytých celoplošnou malbou. Tehdy si ještě říkali pseudonymy Cakes a Key a pod těmito jmény se dostali až do newyorské policejní antologie největších graffiti kriminálníků Vandal Squad (Vandalská jednotka).

O deset let později reprezentovali Česko na EXPO 2010 v Šanghaji. A nyní, kdy oba čerstvě dosáhli čtyřicítky, lze jejich tvorbu spatřit ve dvou pražských galeriích zvučných jmen. Cakes – zde již jako Jan Kaláb – připravil pro holešovickou Trafo Gallery projekt Point of Space. A Key jako Michal Škapa v bubenečské Ville Pellé shrnuje své poslední práce pod názvem Babylon. V obou případech jde o akce, které překonávají očekávání. A rozhodně to neplatí jen směrem k místní graffiti scéně.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Celou mě nastříkej

Graffiti do Prahy dorazilo víceméně spolu se svobodou. Jan Kaláb uviděl první zeď posprejovanou divokými barvami s centrálně zvýrazněnou přezdívkou autora ve Španělsku, kam krátce po revoluci vyrazil…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc