Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, V hlavě

Slunce v duši

Souvislost mezi počasím a náladou potvrzena Facebookem

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer
Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Po mnoha horkých dnech přišly minulý týden konečně deště. Měli bychom se radovat, vždyť o suchu se mluví jako o jednom z největších problémů budoucnosti. Pokud jste ale lijáky nevítali zrovna s nadšením, nemusíte kvůli tomu trpět výčitkami nad svou klimatickou lhostejností. Výzkumy totiž už nějaký čas naznačují, že deštivé a zamračené počasí zhoršuje náladu – a naopak.

Nejpůsobivěji to potvrdil čerstvý mezinárodní výzkum. Analyzoval komunikaci na sociálních sítích během sedmi let a porovnával ji s počasím. Jeho autoři teď hrdě prohlašují, že předpokládaná psychologicko-meteorologická vazba byla definitivně prokázána.

:) :) :) :)

Všichni to samozřejmě tak nějak víme. Ostatně meteorologické příměry jako třeba „mračit se“ běžně k označení duševního rozpoložení používá kdekdo. Zmíněná práce týmu vědců z šesti amerických, kanadských a australských univerzit ovšem běžnou selskou zkušenost proměňuje v pádný důkazní řetězec.

Výzkumníci si za výchozí materiál zvolili celkem tři a půl miliardy příspěvků, které uživatelé zavěsili mezi lety 2009–2016 na Facebook a Twitter. Soustředili se v nich na klíčová slova vyjadřující pocity a náladu a rovněž na příslušné smajlíky, jimiž své vnitřní rozpoložení signalizujeme digitálním bližním.

Když takové výrazy a emotikony vědci pomocí počítačového algoritmu z obsáhlé korespondence vytáhli, porovnali pak mapu deklarovaných pocitů s podrobnými záznamy o počasí v daných lokalitách a době, kdy byl příspěvek zveřejněn. Nebylo to…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].