Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Editorial, Redakce

Buďte jako Babiš

Čtyři roky stará lekce mimo jiné ukazuje, že Babišovi konkurenti musejí chtít uspět a nelitovat času

Andrej Babiš na dětském dnu v ZOO Praha, 1. červen 2017 • Autor: Milan Jaroš
Andrej Babiš na dětském dnu v ZOO Praha, 1. červen 2017 • Autor: Milan Jaroš
0:00
Přehrávač
Poslechnout článek

Agentura Median zveřejnila v pátek průzkum předvolebních nálad a podle něj zůstává česká politická scéna v letním klidu. Kandidátům dominuje ANO s 27 procenty, s odstupem následuje sedm stran s reálnými šancemi na vstup do parlamentu komunisty počínaje (14,5 procenta) a Piráty konče (4 procenta). Jako paradoxní tečkou za koalicí lidovců a STAN je 9,5 procenta, která se hravě vejdou do statistické chyby a ještě před začátkem kampaně naznačují úspěšný postup do Poslanecké sněmovny.

Sněmovní volební model, červenec 2017 • Autor: Median
Sněmovní volební model, červenec 2017 • Autor: Median

Všechny samozřejmě zajímá, nakolik se čísla mohou do voleb změnit. Zajímavým příspěvkem do takové debaty je průzkum stejné agentury zveřejněný zhruba dva měsíce před minulými volbami v srpnu 2013. Tehdy suverénně vedla sociální demokracie s 32 procenty, následovali komunisté a TOP 09 s patnácti, ODS se třinácti. Babišovo ANO bylo zahrnuté pouze v hromádce označené slovem „ostatní“ s bilancí méně než dvě procenta. Čtyřicet jedna procent účastníků průzkumu přitom tvrdilo, že jsou si svojí volbou jisti, a pětina kývla na možnost „téměř jisti“.

Co následovalo, víme. Českou politickou krajinou se přehnal uragán Babiš a proměnil náladu voličů tak, jak to ještě dva měsíce před hlasováním sotva někdo předvídal. Ve volbách koncem října 2013 ČSSD spadla na 20 procent a ODS na osm, zatímco ANO dostalo 18,5. Spoleh byl pouze na komunistické voliče, kteří své straně dali přesně tolik, kolik předvídal zmíněný srpnový průzkum.

Ve veřejném prostoru momentálně nepromlouvá nikdo, kdo by předvídal stejně divoký vývoj politických nálad i letos. Přesto by politici měli vědět, že možnosti tu jsou. Čtyři roky stará lekce mimo jiné ukazuje, že Babišovi konkurenti musejí chtít uspět a nelitovat času. Samozřejmě majitel Agrofertu měl kromě toho takové „drobnosti“ jako neomezené peníze a vlastní noviny. Nasazení, nápady, energie, pobyt mezi voliči a šikovné šíření vyrobeného mixu na sociálních sítích jsou docela levné komodity, které se dají voličům nabízet. A kdo ví, možná se slušným výnosem.

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, přeji vám inspirativní čtení.

MAREK ŠVEHLA
zástupce šéfredaktora

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 31/2017 pod titulkem Buďte jako Babiš