Cesta vlakem mezi Brnem a Prahou nevypadá jako důvod k traumatu. Výběr ze dvou přepravců, nová rychlá trať, kde vlak jede sto třicet i víc, nové vagony, wi-fi signál, mezinárodní skladba cestujících (o kus dál je Vídeň), čas jen o málo delší než autem. Po takhle strávené cestě není těžké propadnout pochybám, jestli má Česko utratit stovky miliard za ještě lepší, vysokorychlostní trať, jaké se stavějí ve vyspělých státech světa.

Pochyby jsou aktuální zrovna teď, kdy ministerstvo dopravy vypracovalo první jasnější analýzu, kolik by taková stavba mohla stát. Náklady zhruba miliarda na kilometr tratě plus rozsáhlé předělání železničních uzlů v Praze nebo Brně a tunel pod Českým krasem z Prahy do Berouna by náklady na vysokorychlostní trať napříč Českem vyšroubovaly podle hrubých odhadů na pět set miliard korun. To číslo patrně zvyšuje tep, přesto by vláda měla plán posunout k dalšímu zpřesnění, a tedy směrem ke schválení.

Pud sebezáchovy

Investice do velkých tratí vypadají často podezřele. Náklady se kumulují do krátkého času pěti, deseti, patnácti let, efekt sahá do nedohledna a těžko se počítá. Nedávno zmodernizovaná trať Praha–České Budějovice s několika novými tunely, mosty, zmenšenými zatáčkami a lepšími kolejemi stála víc než dvacet miliard korun a efekt – počítáme-li jej úsporou času – je u běžných rychlíků pět minut. Je ovšem nutné dodat, že rychlost tratě se zvýšila na 160 km/h a její skutečné využití vyžaduje nasazení naklápějících vlaků. Nová trať tedy…

I_obalka_R02
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R02
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 41 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Marek Švehla

zástupce šéfredaktora

svehla
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Od roku 1994 jich napsal/a 2276

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte