Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Kultura

Jako kdyby tu byl

TV soutěž Tvoje tvář má známý hlas ukazuje, jak Východ nepřestává vzhlížet k Západu

Tvoje_tvar_ma_znamy_hlas
Všechny holky mě chtěj. (Markéta Konvičková jako rapper Pitbull) • Autor: Jan Kroupa

Všichni jsou jak u vytržení. Burácí potlesk. Porota vstává ze židlí a tleská, oči navrch hlavy. „To bylo neskutečný! Neskutečný! Křivá huba, slizoun na didžině. To bylo nejlepší převtělení dnešního večera,“ hledá slova pro to, co právě spatřila, Iva Pazderková. Další porotce Janek Ledecký ji doplňuje: „Tohle se může stát jenom ve Tváři.“ Čeho jsme právě byli svědky?

Skladbu I Know You Want Me amerického rappera Pitbulla právě v české verzi televizní show Tvoje tvář má známý hlas dozpívala Markéta Konvičková. A to s maximální mírou nápodoby, jaká je u dvaadvacetileté blond dívky z Třince možná, když se pokouší navléct kůži šestatřicetiletého macho rappera s kubánskými kořeny. Práce maskérů ukryla dlouhé vlasy pod umělou pleší, pohyby i choreografie v tanečním rytmu přesně sedí. A do toho ze sebe Konvičková suverénně sype text o tom, jak se prochází po Miami Beach, všechny holky ji chtějí, a není to problém, jelikož má kousek odtud volné byty. Míra věrnosti i karnevalové bizarnosti, kdy se zpěvačky převlékají za rappery nebo třicátnice za teenagery jako v případě Tatiany Vilhelmové a její imitace malého Michaela Jacksona, je až mrazivá. A divácky atraktivní. Televize Nova aktuálně vysílá již třetí řadu Tváře a jedná se o programový hit, který zabodoval i u vrtkavé, těžko oslovitelné mladé generace.

52_tvoje_tvar_youtube
Mrazivá míra věrnosti. (Osmatřicetiletá Tatiana Vilhelmová jako třináctiletý Michael Jackson)

Maximálně přesvědčivě napodobit slavný hudební originál je princip reality show, v níž se celebrity převlékají za jiné celebrity. Koncept Your Face Sounds Familiar, který si pohrává se schématem pěvecké soutěže typu SuperStar nebo Talent, pochází z dílny nizozemské mediální společnosti Endemol, jež světu dala mimo jiné slídilskou reality show Big Brother. Poprvé se vysílala v roce 2011 ve Španělsku. Od té doby se různé mutace Tváře objevily ve více než čtyřiceti zemích. Ovšem s jednou pozoruhodnou charakteristikou.

Zatímco podobné pořady jako SuperStar, Talent, X Factor nebo StarDance překračují leckterá kulturní specifika a globálně se jim daří téměř ve všech regionech, Tvář v zemích západní Evropy naprosto pohořela. A mizivou sledovanost doprovázely zdrcující ohlasy. Dáme-li stranou Španělsko, Itálii a Řecko, slaví soutěž založená na nápodobě úspěchy takřka výhradně v postkomunistických zemích a v bývalých sovětských republikách. Jeden z výkladů může znít, že kultura založená na imitaci, dohánění a přejímání vysněných západních vzorů je tu veřejnosti mnohem srozumitelnější než kdekoli jinde. A Česko není výjimkou.

Halucinace z přemíry cukru

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel, přihlaste se.
Čtěte již teď v našich aplikacích
App Store Google Play Amazon
I_obalka_R12
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 43 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte