Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Politika Komentáře

Nejde jen o Transgas

Kvůli ledabylé památkové péči hrozí, že si zbouráme jednu celou epochu

Transgas
Transgas • Autor: Matěj Stránský

Odpůrci demolice brutalistního komplexu Transgas na pražské Vinohradské na pondělí 4. prosince svolali protestní pochod proti bourání stavby ze 70. let. Ministerstvo kultury totiž před dvěma týdny zastavilo přezkumné řízení, kterým se zastánci Transgasu snažili zvrátit předchozí rozhodnutí památkářů. Podle úřadu však komplex není natolik významný, aby zasloužil památkovou ochranu. Při této příležitosti odemykáme následující komentář o ochraně památek a také reportáž Milujeme šedesátá.  Pokud podobné články oceňujete a chcete je číst pravidelně, staňte se naším předplatitelem.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Od minulého pondělka se vyklízí komplex budov nad pražským Národním muzeem. Známý je jako Transgas a stejně tak je známé, že tři stavby z omšelého betonu, oceli a skla jsou pro většinu obyvatel města křiklavým důkazem, jak ošklivě se tu za normalizace stavělo.

Společnost HB Reavis, která momentálně areál někdejšího centrálního plynárenského dispečinku vlastní, jde tomuto přesvědčení na ruku. Když dělníci zkraje minulého týdne začali pod dohledem kamer z budov odmontovávat schodiště se skleněným zábradlím a další architektonické detaily, zástupce Reavisu České televizi sebevědomě řekl, že jemu osobně se tenhle design nelíbí, takže nebude škoda, když navždy zmizí ze světa. To samé podle něj platí i pro celou budovu navrženou čtveřicí architektů Malátek-Loos-Eisenreich-Aulický na přelomu šesté a sedmé dekády 20. století. Nahradit ji má novostavba.

Poslední žijící autor Transgasu Václav Aulický a řada odborníků včetně lidí z Klubu Za starou Prahu mají na věc jiný názor. Podle nich bylo nedávné rozhodnutí ministerstva kultury nepřiznat jednomu z nejzajímavějších příkladů brutalistického stylu v Česku památkovou ochranu chybou. Ať už se nám totiž Transgas líbí, nebo ne, dokládá jednu osobitou architektonickou éru, po které nám s takovýmhle přístupem brzy nic nezbude.

Šťastný to Máj

Nejsou to přehnaná slova a nejde jen o brutalismus. V Praze je pouze dvanáct staveb vybudovaných po roce 1945, na něž se vztahuje památková ochrana. Jako poslední mezi ně přibyl před dlouhými deseti lety Obchodní dům Máj, který díky tomu unikl zániku. Podobné štěstí má ale v celé republice minimum staveb, jež u nás vznikly v posledních sedmdesáti letech: když si někdo zamane je zbourat, památkáři mu v tom mohou zabránit jen ve zcela výjimečných, celkem dvaceti případech.

Právě kvůli tomu jsme v hlavním městě v poslední době přišli o hotel Praha či tiskárnu Rudého práva, brzy přijdeme o Transgas nebo telefonní ústřednu v Dejvicích, nejistý osud má i Obchodní dům Kotva, případně Dům bytové kultury. V regionech se demolice socialistické architektury počítají na desítky, jedním z nejsmutnějších příkladů je třeba Dům kultury ROH v Plzni.

Jistěže to všechno byly a jsou z dnešního pohledu vzhledově a mnohdy i účelově problematické stavby. Máme se ale v památkové péči spoléhat jen na aktuální vkus? Není těžké totiž odvodit, co by to znamenalo pro řadu nyní vysoce oceňovaných domů. Pro příklad nemusíme od Transgasu chodit daleko. Pod Vyšehradem najdeme unikátní soubor kubistických domů postavených těsně před první světovou válkou. Přetrvaly jen díky tomu, že se od konce padesátých let těší památkové ochraně. V době, která rozhodně podobné architektuře nepřála a v kubismu viděla názorný příklad buržoazního úpadku, se našli osvícení památkáři a řekli, že je třeba takovou architekturu chránit pro budoucnost. A to tehdy šlo o pouze čtyřicet let staré domy, čili mladší, než je dnes Transgas. Ostatně historickou či architektonickou cennost budov jako Transgas si může každý ověřit návštěvou burz nebo aukcí, kde se různé části jejich interiérů prodávají za velké peníze.

Je otázkou, proč mají současní památkáři oproti svým předchůdcům tak úzkoprsé chování. Podle milosrdnější varianty nepředpokládají, že si další generace najdou ke komunistickým budovám lepší cestu, než jaké jsme schopni kvůli nedávné historické zkušenosti my. Horší interpretaci památkářských ortelů pak naznačuje neschopnost čelit tlaků investorů, kteří na uvolněné parcely sázejí jeden unifikovaný kancelářský komplex za druhým. Možná je někdo skutečně potřebuje, jenže stát je tu taky od toho, aby dostál odpovědnosti za zachování dokladů jedné své komplikované éry.

Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Transgas
Transgas • Autor: Matěj Stránský
Transgas
Transgas • Autor: Matěj Stránský
Parkhotel
Parkhotel • Autor: Matěj Stránský
Parkhotel
Parkhotel • Autor: Matěj Stránský
Telekomunikační věž
Telekomunikační věž • Autor: Matěj Stránský
Strojimport
Strojimport • Autor: Matěj Stránský
Strojimport
Strojimport • Autor: Matěj Stránský
ČKD, Václavské náměstí
ČKD, Václavské náměstí • Autor: Matěj Stránský
Urologická klinika
Urologická klinika • Autor: Matěj Stránský
Hotelový dům na sídlišti Invalidovna
Hotelový dům na sídlišti Invalidovna • Autor: Matěj Stránský
Hotelový dům na sídlišti Invalidovna
Hotelový dům na sídlišti Invalidovna • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Urologická klinika
Urologická klinika • Autor: Matěj Stránský
Palác kultury
Palác kultury • Autor: Matěj Stránský
Celá fotogalerie Zavřít fotogalerii

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte