Musíme se postarat o diváka
S Milenou Kalinovskou o budoucnosti Národní galerie a jejím naivním nadšení
Do Česka se vracíte jako nově zvolená ředitelka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie pětačtyřicet let po vaší emigraci. Dlouho jste žila ve Washingtonu, kde jste měla slušnou kariéru v Hirshhornově muzeu, tamní hlavní scéně moderního umění. Co vás přimělo k návratu?
Hlavní důvod je, že mám určité zkušenosti, které bych tu mohla předat. Vím, že to zní trošičku sentimentálně, ale je to tak. Dnešního ředitele Národní galerie Jiřího Fajta jsem potkala v roce 2005, když pro newyorské Metropolitní muzeum připravoval výstavu o Karlovi IV. Paní Meda Mládková mu doporučila, aby se se mnou setkal. Přišel do mé kanceláře, trochu zamračený, s těmi svými rozčepýřenými vlasy, mluvil velice seriózně a velice dlouho. Bylo to strašně zajímavé a já jsem si řekla: Tento pán bude jednou určitě ředitelem Národní galerie a bylo by pak docela zajímavé pro něho pracovat.
Čím vás zaujal?


Neobyčejnou inteligencí, znalostmi a rázností. Působil na mě ze všech těch lidí, jež jsem odtud znala, jako člověk, který je nejvíc schopen s Národní galerií něco udělat. Což je už opravdu nutné.
Emigrace za věno
Do Anglie jste emigrovala v roce 1970. Byli Britové ještě k utečencům tak přívětiví jako krátce po invazi?
V té době už odtud neodcházely davy, hranice byly zavřené. Musela jsem si zaplatit drahý jazykový kurz, který stál, myslím, nějakých deset patnáct tisíc, to bylo na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









