Dnešní Amerika dokáže svět oslnit. Při svých nedávných cestách po Evropě i Asii jsem stále znovu slýchával chválu na to, s jakými novými nápady umějí Američané přicházet a jakého podnikatelského ducha mají. Série nových analýz ale naznačuje, že zářné příklady Facebooku, Snapchatu nebo Uberu mohou být zavádějící. Inovacím se v dnešní Americe ve skutečnosti nedaří.
„V průběhu posledních 30 let tempo vzniku nových startupů ve Spojených státech citelně zpomalilo a technologickým odvětvím začaly dominovat starší firmy,“ píše Robert Litan v posledním vydání Foreign Affairs. V roce 1978 tvořily startupy – tedy firmy mladší než jeden rok – téměř 15 procent všech amerických společností. Do roku 2011 se ale podíl snížil na osm procent. „Poprvé za poslední tři dekády počet zanikajících firem převýšil počet firem vznikajících,“ píše Litan.