Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Kudy půjde Praha

I nová pražská primátorka bude řešit dědictví po éře Pavla Béma. Elegantní cesta ven ale existuje.

Staveniště tunelu Blanka • Autor: Karel Cudlín
Staveniště tunelu Blanka • Autor: Karel Cudlín
Školky budou, kanály budou, metro bude... • Autor: Karel Cudlín
Školky budou, kanály budou, metro bude... • Autor: Karel Cudlín

Budoucí pražská primátorka Adriana Krnáčová má obrovskou šanci začít měnit k lepšímu město, v jehož čele bude stát. Její dva předchůdci jí vstřícností směrem k obyvatelům české metropole umetli celkem pohodlnou cestičku. Přesto její mise startuje za okolností, o které není důvod stát. Praha v posledních letech investovala desítky miliard do projektů, jejichž smysl není úplně zřejmý. Bohatá metropole je zásluhou stavby tunelu Blanka a prodloužením trasy A metra zadlužená, na další investice jsou k dispozici jen minimální peníze. Cesta, jíž se bude muset primátorka vydat, se tedy dá shrnout do jedné věty – magistrát musí vydávat více peněz na přemýšlení o smysluplných a levných projektech, které Pražané potřebují, než investovat další miliardy do betonu. Na to, jaký k tomu bude mít Krnáčová na magistrátu tým, si budeme muset ještě pár týdnů počkat, koaliční jednání jsou v plném proudu a politici zatím řeší situaci hlavního vyjednavače sociálních demokratů Karla Březiny, který byl minulý týden odsouzen za podvod. Jedno je ale jisté: koalice se při svém vzniku dohodla, že její prioritou bude výstavba trasy D pražského metra, jež vyjde na čtyřicet miliard korun. Novému metru zcela jistě spousta Pražanů zatleská, nicméně stavba přináší jednu tíživou otázku: zbudou za těchto okolností vůbec nějaké peníze na výše zmíněné přemýšlení?

Realita a tunel

Koalice se už shodla na několika projektech, které by měly být pilířem jejího vládnutí. Zmíněná stavba dalšího tunelu pod Prahou, zlevnění roční jízdenky na MHD o tisíc korun, nulová tolerance k provozování hazardu a investice do mateřských a základních škol či zahájení rekonstrukce kanalizace. Nová trasa metra je bezkonkurenčně nejdražším projektem – jak říká Adriana Krnáčová, jde o plán, který se dotkne každodenního života skoro dvou set tisíc Pražanů, kteří z několika satelitních sídlišť na jihu Prahy nemají šanci cestovat jinak než kouřícími autobusy MHD. Na druhou stranu dobře víme, jaká rizika může přinést stavba tunelu Praze a jejím šéfům z magistrátu. Lze to poměrně dobře popsat na dvou slavných akcích z doby nedávno minulé. Ty budou totiž velmi komplikovat život nových pražských radních po celou dobu jejich čtyřletého vládnutí.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Vyberte si délku předplatného


II. Vyberte si něco navíc



Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. >>

Předplatné se uzavírá na dobu neurčitou.

V případě, že potřebujete daňový doklad, chcete objednat předplatné do zahraničí nebo byste například chtěli předplatné posílat na jinou adresu jako dárek, přejděte na e-shop Economie.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

3. - 9. listopad, č. 45/2014 • Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Předplaťte si Respekt

Získáte přístup ke všem 46 článkům z tohoto vydání a také do všech vydání od r. 1990.