Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kultura

Zaplať si svůj časopis

Utažení grantových kohoutků na ministerstvu kultury postihlo mnoho časopisů, které prakticky nikdy nevídáte na stáncích, a tudíž jste o nich nejspíš ani neslyšeli. Je možné debatovat, že co se nezaplatí, nemá právo na existenci. První časopis, který se rozhodl krizovou situaci řešit moderní cestou a tak, aby nedráždil zastánce tržního liberalismu, je filmový dvouměsíčník Cinepur.  Ten má již dvaadvacetiletou tradici – založili jej v roce 1991 studenti pražské filmové vědy a postupně se z občasníku a čtvrtletníku stal v roce 2001 profesionálně vedený dvouměsíčník, který víceméně převzal generační štafetu po Filmu a době (jemuž naopak klesla periodicita i náklad).

Cinepur nikdy nebyl masové čtení, ale v průběhu let mu stoupal náklad a dočkal se i barevného tisku. Kromě filmových recenzí, portrétů, rozhovorů a tematických článků (věnovaných často právě ekonomickým otázkám financování kinematografie) vyhrazoval pevné místo také pro reflexi počítačových her a televize, v nichž viděl potenciál rozvoje audiovizuálního umění.

Díky příjmům z prodeje Cinepur nepotřeboval obří granty, nicméně letos se ocitl na suchu a nezbývají peníze na další dvě plánovaná čísla – zaměřená na téma Bollywoodu (indického filmového průmyslu) a reality show. Redaktoři časopisu se rozhodli obrátit na dosavadní i možné budoucí čtenáře k přímému financování a spustili první českou internetovou crowdfundingovou kampaň na záchranu nějakého periodika.

Na serveru Hithit.com v kategoriích Film a Literatura žádají poměrně skromných 99 tisíc (minimální částkou k přispění je 90 korun) a během krátké doby se jim podařilo vybrat již třetinu. Šance na to, že Cinepur bude dál vycházet, respektive že doklepe minimálně rok 2013, je tedy celkem velká.

Jde však hlavně o veřejnou výzvu ke změně myšlení – většina mladých intelektuálů a cineolů přistupuje ke kulturní reflexi jako k něčemu, co má být zadarmo. Psaní internetových blogů, facebookových statusů či komentářů na fanouškovských databázích je však přece jen něco jiného než delší, promyšlené, dobře zdrojované a pečlivě redigované tištěné texty. Snad si toho ještě dovedeme vážit.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].