Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Divadlo, Kultura

Prolomit francouzské ledy

V Chebu zbytečně maskují, že sahají po odvážném repertoáru

Pokud nebudeme počítat módní Yasminu Rezu, neobjevují se hry současných francouzských autorů na českých scénách zrovna často. Některá ve Francii veleúspěšná jména dokonce zůstávají v českém prostředí téměř neznámá. Například dramatik a režisér Joël Pommerat (1963) – navzdory dlouhé kariéře, několikaleté spolupráci s Peterem Brookem nebo předloňské, nejrůznějšími cenami ověnčené autorské inscenaci Ma Chambre Froide (Moje mrazírna), již uvedl v pařížském divadle Odéon.

Že se tato hra relativně záhy dočkala české premiéry, je tudíž milým překvapením. Nijak překvapivé naopak není, že se tak stalo zásluhou Západočeského divadla Cheb. Tamní dramaturgie je totiž v rámci českých (nejen) regionálních divadel nezvykle aktivní a sympaticky se nebojí zalovit mimo osvědčené německé či anglosaské vody. Inscenaci, uvedené v překladu uměleckého šéfa scény Zdeňka Bartoše pod titulem Prolomit ledy, přidává na atraktivitě i to, že ji režírovala Anna Petrželková, jedna z nadějí nejmladší režisérské generace.

Zákony, které nelze obejít

Prolomit ledy není hra, jež by se inscenátorům otevírala úplně jednoduše. Přináší řadu komplikovaných témat, spletených s použitím jistého násilí do jediného příběhu. Ten přitom na první pohled vyhlíží téměř anekdoticky. Úspěšný, protivný a tvrdý podnikatel zjistí, že trpí nevyléčitelnou chorobou, a rozhodne se přepsat…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].