Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Poplach ve Vaňkovce

Tento týdeník před časem spolupořádal debatu nad otázkou, zda „v Brně krní kultura“.Opatrná odpověď zněla „spíše ano“ a nedávno přibyl další důvod, proč odpovědět kladně. Médii totiž právě proběhly zprávy, že radnice, zastoupená městskou společností Jižní centrum Brno, vypověděla smlouvu provozovatelům brněnské Wannieck Gallery za to, že nezaplatili nájemné za poslední tři měsíce.

Přestože byl dluh po oznámení výpovědi okamžitě uhrazen spolu s přednostní splátkou za březen a zástupci galerie navrhli pozměnit dosavadní smlouvy tak, aby se situace neopakovala, město trvá na svém. A vyvolalo tím hlasité protesty z umělecké obce i petici iniciovanou studenty Masarykovy univerzity, pod níž jsou více než dvě tisícovky podpisů. Vášně a údiv celá věc vzbuzuje zejména proto, že tu Brno potápí vysoce ceněnou kulturní instituci, jejíž úroveň značně převyšuje místní standard.

Galerie funguje ve zrekonstruovaných prostorách bývalé slévárny a strojírny od roku 2006 (je pojmenovaná po původním majiteli továrny Richardu Wannieckovi) a rychle si vybudovala velmi slušnou pověst. Výtvarníci, teoretici i galeristé ji označují za jednu z nejlepších ve střední Evropě. „Nemá tady konkurenci, co se týče současného umění, prakticky supluje Národní galerii,“ říká malíř a prorektor AVU Vladimír Kokolia, jeden ze 70 signatářů výzvy Nerušte galerii.

Nejpodstatnější je ovšem fakt, že galerie kombinuje špičkovou dramaturgii s maximální diváckou vstřícností, takže se může chlubit vynikající návštěvností. V prostoru o velikosti tří tisíc metrů čtverečních poskytuje přístřeší největší sbírce tuzemského výtvarného umění posledních 30 let, kterou nashromáždil sběratel Richard Adam, umělecký ředitel galerie. Pravidelnými nákupy sbírku dále rozšiřuje a současným českým umělcům rovněž poskytuje velkorysý prostor k výstavám – právě teď Erice Bornové a Tomáši Císařovskému, kteří se rovněž ozvali na obranu galerie.

Navíc se to děje v aranžmá pro město výhodném. Zatímco radnice v Berlíně či Vídni obvykle své prestižní síně masivně dotují, brněnskou provoz prakticky nic nestojí. Galerie platí městu měsíční nájem ve výši zhruba 150 tisíc korun, z čehož se platí údržba objektu, a čas od času od něj dostane dotaci (jako loni na výstavu Petra Nikla ve výši 30 tisíc korun). Drtivou většinu nákladů však hradí galerie ze vstupného a především z milionových sponzorských darů, z nichž většina pochází od hlavního donátora, brněnského podnikatele Miroslava Lekeše.

Minulý týden se v jednání o budoucnosti objevil kousek prostoru pro dohodu. Zástupci města a galerie společně prodloužili výpovědní lhůtu z původního desátého března na konec března. V té době by měli zástupci Jižního centra Brno znovu přehodnotit budoucnost Wannieck Gallery a nevylučují, že galerie v prostorách nakonec zůstane. 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].