Přestože byl dluh po oznámení výpovědi okamžitě uhrazen spolu s přednostní splátkou za březen a zástupci galerie navrhli pozměnit dosavadní smlouvy tak, aby se situace neopakovala, město trvá na svém. A vyvolalo tím hlasité protesty z umělecké obce i petici iniciovanou studenty Masarykovy univerzity, pod níž jsou více než dvě tisícovky podpisů. Vášně a údiv celá věc vzbuzuje zejména proto, že tu Brno potápí vysoce ceněnou kulturní instituci, jejíž úroveň značně převyšuje místní standard.

Galerie funguje ve zrekonstruovaných prostorách bývalé slévárny a strojírny od roku 2006 (je pojmenovaná po původním majiteli továrny Richardu Wannieckovi) a rychle si vybudovala velmi slušnou pověst. Výtvarníci, teoretici i galeristé ji označují za jednu z nejlepších ve střední Evropě. „Nemá tady konkurenci, co se týče současného umění, prakticky supluje Národní galerii,“ říká malíř a prorektor AVU Vladimír Kokolia, jeden ze 70 signatářů výzvy Nerušte galerii.

Nejpodstatnější je ovšem fakt, že galerie kombinuje špičkovou dramaturgii s maximální diváckou vstřícností, takže se může chlubit vynikající návštěvností. V prostoru o velikosti tří tisíc metrů čtverečních poskytuje přístřeší největší sbírce tuzemského výtvarného umění posledních 30 let, kterou nashromáždil sběratel Richard Adam, umělecký ředitel galerie. Pravidelnými nákupy sbírku dále rozšiřuje a současným českým umělcům rovněž poskytuje velkorysý prostor k výstavám – právě teď Erice Bornové a Tomáši Císařovskému, kteří se rovněž ozvali na obranu galerie.

Navíc se to děje v aranžmá pro město výhodném. Zatímco radnice v Berlíně či Vídni obvykle své prestižní síně masivně dotují, brněnskou provoz prakticky nic nestojí. Galerie platí městu měsíční nájem ve výši zhruba 150 tisíc korun, z čehož se platí údržba objektu, a čas od času od něj dostane dotaci (jako loni na výstavu Petra Nikla ve výši 30 tisíc korun). Drtivou většinu nákladů však hradí galerie ze vstupného a především z milionových sponzorských darů, z nichž většina pochází od hlavního donátora, brněnského podnikatele Miroslava Lekeše.

Minulý týden se v jednání o budoucnosti objevil kousek prostoru pro dohodu. Zástupci města a galerie společně prodloužili výpovědní lhůtu z původního desátého března na konec března. V té době by měli zástupci Jižního centra Brno znovu přehodnotit budoucnost Wannieck Gallery a nevylučují, že galerie v prostorách nakonec zůstane. 

 

 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Silvie Lauder

vedoucí rubriky, Fokus

Silvie Lauder
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1735

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte