Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kulturní servis

Kulturní servis 27. srpen - 2. září

61 A R35 2012 • Autor: Respekt
61 A R35 2012 • Autor: Respekt

KONCERTY

Přátelství zpěváka Anthonyho Kiedise a baskytaristy Michaela „Flea“ Balzaryho, na němž stojí celá existence kalifornských Red Hot Chili Peppers, zažilo za oněch uplynulých třicet let spoustu propadů i triumfů. Až je div, že oba dva přežili tu svoji nekonečnou, smyslnou, polonahou hudební i drogovou party. Vždyť někteří jejich spoluhráči, jako první kytarista Hillel Slovak, to štěstí neměli. Ani kapele, u níž nikdy nebylo jisté, jakou ztřeštěnost si zrovna na pódiu vymyslí, se ovšem nevyhnulo zklidnění středního věku. Zvítězil pud sebezáchovy: Anthony Kiedis vyměnil tvrdé drogy za ozonovou kúru a Flea je nyní vášnivý běžec. Dokladem maratonské výdrže je i jejich loňské – v pořadí desáté – album I’m With You. Red Hot Chili Peppers jej natočili po šestileté pauze už za přispění zbrusu nového člena, kytaristy Joshe Klinghoffera. S ním v sestavě vystoupí i na svém, v pořadí třetím koncertě v Praze.

Red Hot Chili Peppers

Synot Tip Aréna, Praha, 27. 8.


S kytarou v ruce, usazený na židli před dvěma kopáky a s turbanem na hlavě vykřikuje do mikrofonu svoje garagerockové kusy. Kanadský písničkář Mark Sultan je pozoruhodná postava, která si prošla řadou divokých kapel: od kultovních montrealských The Spaceshits (jejich koncerty trvaly maximálně 15 minut a obvykle končily výtržnostmi) až po duo The King Khan & BBQ Show. Na sólové dráze debutoval v roce 2007 albem Sultanic Verses a o tři roky později jej následovala deska s prostým názvem $. Té si kritika cení především kvůli vynalézavému spojení doo-wop, r’n’b, punku a soulu.

Mark Sultan
Chapeau Rouge, Praha, 28. 8.

61 B R35 2012 • Autor: Respekt
61 B R35 2012 • Autor: Respekt

V německy mluvících zemích vyprodávají haly a vystupují v hlavních časech na obřích festivalech. Berlínští punkrockoví Beatsteaks jsou ovšem vítanou koncertní atrakcí i za hranicemi Spolkové republiky. Už na konci devadesátých let si jich povšimlo zámořské vydavatelství Epitaph (mimo jiné Bad Religion a The Offspring), které je dostalo i do americké distribuce. Pětice, jejíž členové se převážně narodili v bývalé NDR, loni vypustila do světa už šesté album Boombox. V Česku koncertují pravidelně a tentokrát se vracejí v rámci svého turné s názvem The Two Drummer Summer. Tedy letní šňůry, během níž na pódiu využívají úderné síly hned dvou bubeníků.

Beatsteaks
MeetFactory, Praha, 31. 8.

VÝSTAVY

Loni v brněnské Wannieck Gallery proběhla výstava diplomových prací absolventů evropských akademií Start Point, ze čtyřiatřiceti autorů se pak vybralo několik talentů na měsíční rezidenční program Started. V jeho rámci jim nyní Galerie Národní technické knihovny ve spolupráci s nakladatelstvím Arbor vitae připravila závěrečnou výstavu. Na ní se představují Kevin Gaffney, Malthe Stigaard, Matyáš Chochola či Eva Jiřička.

Started 2012, Galerie NTK, Praha, 21. 8.–8. 9.

Lisabonský rodák zavítal do vysočanské Trafačky, aby tu vytvořil tři instalace věnované imigraci a mocenským vazbám: „Hovoří o lidech, kteří žijí v nuzných ekonomických nebo bezpečnostních podmínkách ve svých rodných zemích, které jsou však nuceni opouštět útěkem ve snaze o lepší život kdekoli jinde.“

Carlos No: Chodci, Trafo Gallery, Praha, 23. 8.–2. 9.

Divadelní režisér, výtvarník a spoluzakladatel Bejrútského centra pro umění vyprávěl o pořizování mobilních fotografií v průběhu syrské revoluce už na aktuální Documentě 13 v Kasselu, nyní svoji „neakademicky pojatou přednášku“ předvede i v pražském prostoru Tranzitdisplay. „Jakým způsobem můžeme uvažovat o fotografických stopách vysílaných Syřany do rozsáhlého univerza internetu? Jsou porušené a neúplné obrázky posílané Syřany rozšířením jejich fyzické zkušenosti?“

Rabih Mroué: Rozpixelovaná revoluce, Tranzitdisplay, Praha, 29. 8., 19.00

61 D R35 2012 • Autor: Respekt
61 D R35 2012 • Autor: Respekt

Kanadská oděvní návrhářka v ostravském Domě umění ukazuje tak trochu jiné oděvy. „Navržené oděvy – objekty neobkreslují tvar jedince, ale spíše se setkáváme s ,obaly‘, kterými je tělo omotáváno. Materiál, logicky velmi blízký kůži, vytváří naprosto individuální a nevšední svršky. Polyformní charakter objektů umožňuje jejich nošení na mnoho způsobů, a to nejen v závislosti na společenské příležitosti, ale dle fantazie a tvůrčí invence majitelky či majitelů.“

Maryla Sobek: Objekt – oděv, Galerie výtvarného umění v Ostravě, 24. 8.–21. 10.

FRESH FILM FEST

Devátý ročník Mezinárodního filmového festivalu Fresh Film Fest probíhající od 29. srpna do 2. září v kině Světozor, Kině 35 – Francouzském institutu, FAMU, Studiu Béla – Maďarském institutu a také pod širým nebem v Riegrových sadech nabídne téměř 130 filmů v několika soutěžních i nesoutěžních sekcích. Smyslem přehlídky zaměřené na celosvětovou debutovou a studentskou tvorbu je podle slov ředitelky Radky Weiserové „vybírat svěží, neotřelé, zajímavé filmy, které nejsou jinde k vidění. Snímky, které provokují, inspirují k zamyšlení i diskusím, které se vymykají běžné produkci.“

Hlavním tématem letošního nesoutěžního programu se stala MANIPULACE. V rámci této sekce se představí filmy britského dokumentaristy a průkopníka stylu docudrama Petera Watkinse včetně oscarového snímku The War Game, protitotalitní Punishment Park a zásadních částí jeho čtrnáctihodinového opusu The Journey. Dále v rámci této sekce bude uveden dokument WikiLeaks: Secrets & Lies od Patricka Forbese mapující vývoj událostí spojených s osobností Juliana Assange nebo experimentální snímek režiséra Gerta de Graaffa Myslící moře. Součástí tematického programu budou také snímky Funny Games (1997) a jeho autoremake Funny Games USA (2007) od Michaela Hanekeho nebo český dokument I am Fishhead (režie Misha Votruba a Václav Dejcmar) s významnými mysliteli a s komentářem známého herce Petera Coyoteho. Za zmínku stojí též snímek Playing Ponette, jenž je archivním záznamem a důkazem manipulativních postupů režiséra Jacquese Doillona vůči jeho čtyřleté herečce ztvárňující postavu Ponette.

V rámci doprovodného programu proběhne speciál Co všechno chcete vědět o seriálu 30 případů majora Zemana a báli jste se na to zeptat, kde Daniel Růžička (Česká televize) a Petr Cajthaml (Ústav pro studium totalitních režimů) promítnou úryvky ze seriálu se zasvěceným výkladem o jeho vzniku a propagandistickém charakteru.

Nesoutěžní sekce Bright Future se zaměří na první či druhé celovečerní filmy, které již získaly ocenění a uznání na řadě zahraničních festivalů – k nejzajímavějším letos patří australský „vražedný“ thrillerSnowtown (režie Justin Kurzel) a britské drama Electrick Children (režie Rebecca Thomasová). Dva z uváděných snímků půjdou i do české kinodistribuce – hned 30. srpna kontroverzní srbský Klip,který získal hlavní cenu na festivalu v Rotterdamu, režisérky a zároveň letošní porotkyně Maji Milošové, a švédské drama Avalon režiséra Axela Peterséna, vítěz Ceny mezinárodních kritiků pro nejlepší celovečerní debut na MFF Toronto 2011.

Další nesoutěžní sekce Break Rules nabídne experimentální filmy od zkušených a vyzrálých režisérů a umělců. Jde o díla, která je těžké kategorizovat, kde se příběh pomalu vytrácí či převrací, forma dominuje a hudba udává rytmus. Za zhlédnutí stojí například dokument PressPausePlay, kde o smyslu tvorby v digitální době hovoří vlivné osobnosti světového byznysu, nebo italské mystery drama The Legend of Kaspar Hauser (v hlavní roli Vincent Gallo, režie Davide Manuli).

Pro diváky, kteří nechodí brzy spát a mají rádi kontroverzní, fantaskní či krvavější filmy, je letos k vidění na Freshi jeden z nejlepších akčních filmů roku 2011 The Raid: Redemption (režie Gareth Evans), válečný snímek Rebellion(režie M. Kassovitz) či seriál Black Mirror/Černé zrcadlos tématem manipulace. Mimo sekce bude promítnut temný psychologický thriller Deadly Maria, debut režiséra Toma Tykwera.

Do soutěžní sekce Fresh Generation prvních a druhých celovečerních filmů se podařilo získat několik skvělých snímků – například americkou existenciální komedii Black Pond (režie Tom Kingsley, Will Sharpe), atmosférický snímek o mládí Pavilion (režie Tim Sutton) nebo oceňované německé drama Bojovnice, které do českých kin přijde letos 25. října.

Do mezinárodní soutěže Konfrontace hraných a dokumentárních studentských filmů bylo vybráno osmnáctsnímků, které vznikly v produkci evropských, australských, asijských a latinskoamerických filmových škol v letech 2011 a 2012. Vybrány byly z téměř 1500 přihlášených děl.

Sekci Theatre Optique, mezinárodní soutěž studentské animované a experimentální tvorby, tvoří letos dvacet snímků používajících rozličné techniky animace jako tradiční kreslená animace, 3D animace, pixilace, papírková technika, kombinace hraného a animovaného filmu.

Vstupenky budou v prodeji již od 27. srpna na pokladnách kina Světozor a Francouzského institutu v ceně 60 až 85 korun, v průběhu festivalu na jednotlivých místech. K dostání bude i celková akreditace za 500 korun a zlevněná za 350 korun. Projekce na FAMU a v Riegrových sadech jsou zdarma.

Všechny filmy jsou uváděny v původním znění s českými, popřípadě anglickými titulky. Více informací nawww.freshfilmfest.net.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 35/2012 pod titulkem Kulturní servis 27. srpen - 2. září