Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Rozhovor

Neberu každou mrtvolu

Brno, kde před týdnem zahajoval svou výstavu, se mu sice líbilo, ale vůbec nejvíc si Joel-Peter Witkin v Česku užil návštěvu kutnohorské kostnice. Dalo se to čekat: světoznámý umělec šokoval už v osmdesátých letech výtvarný svět snímky lidských ostatků a fyzicky postižených modelů. Upřímně zhnusený americký senátor Jesse Helms tehdy označil jeho dílo za horor a nebyl sám, kdo si to myslel. Den po brněnské vernisáži usedá Witkin do lenošky ve foyer luxusního hotelu a brzy je jasné, že o svém díle nemá nejmenší pochybnost. „Mé umění je vykupitelské, v tom se podobám samaritánům a světcům,“ prohlašuje dvaasedmdesátiletý fotograf a skromnost se rozhodně předstírat nepokouší.

43A_cudlin01_R41_2010_n.jpg
43A_cudlin01_R41_2010_n.jpg

Nejslavnější český fotograf Josef Sudek neměl ruku a podobně jako vás ho přitahovala nedokonalost. Třeba stromy si vybíral k fotografování všelijak pokroucené, zohýbané a zkoušené. Máte Sudka rád?

Je to můj nejoblíbenější český fotograf. Mám rád jeho poetičnost, portréty žen a magickou zahradu, mám rád způsob, jakým povýšil každodennost na krásu. Když jsem včera večer otvíral svou výstavu, říkal jsem, že život je boj a umění tento boj ukazuje. Nejen Sudek, ale třeba i abstraktní umělci jako Piet Mondrian, Jackson Pollock nebo Franz Kline vždycky zobrazovali napětí mezi zázrakem života a zmatením z něj. Úkolem umění je pozvedání života, nebo lépe řečeno pozvedání dobra.

 

43A_cudlin01_R41_2010_s.jpg
43A_cudlin01_R41_2010_s.jpg
Vaše výstava je ale součástí právě otevřeného projektu Dekadence Now!, který běží souběžně ve třech českých městech a rozhodně si neklade za cíl právě pozvedání dobra.

Slovo dekadence se možná hodí pro některé umělce zastoupené na výstavě v pražském Rudolfinu. Já ale nejsem dekadentní umělec. Dekadence pro mě symbolizuje potlačení života, lidství podléhající zlu a temnotě. Podstata mé práce je opačná. Mým přesvědčením je bojovat za světlo.

 

Jak si tedy vysvětlit, že se v celé své tvorbě věnujete smrti, zániku nebo postižení?

V tom není rozpor. Jedna z mých nedávných fotografií, kterou jsem udělal v Bogotě, se jmenuje…

2010_obalka_R41
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2010_obalka_R41
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 46 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Petr Třešňák

zástupce šéfredaktora

tresnak
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Od roku 1995 jich napsal/a 1476
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte