Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika

Konec betonové velkorysosti

Ministr dopravy Bárta se stavaři zatím neprohrál

předsálí ministerské kanceláře leží časopis s jeho napoleonskou karikaturou, deníky z předchozího týdne se trumfují s přídomky „razantní“, „neústupný“, či dokonce „jako zeď“. Nový ministr dopravy budí po svém nástupu do funkce stále větší pozornost. Za jeden ze svých cílů vyhlásil zásadní zlevnění tuzemských dopravních staveb a jako cestu k němu si vybral – řečeno jeho slovy – „nabourání symbiózy, jaká tu mezi státem a stavaři roky panovala“. Ty plány znějí dobře. Teď už jde jen o to, zda to Vít Bárta myslí opravdu vážně a jaké má jeho očista v Česku 2010 šance.

Zmražování

„Tomuhle říkám omezení americké velkorysosti, tohle je zase zamražení staveb, k nimž se po čase vrátíme,“ rozpřahuje ve své kanceláři ministr ruce a barevnými fixy linkuje tabuli. „Roky, kdy se mohlo nekontrolovaně utrácet, jsou pryč. Teď jsme někde úplně jinde,“ říká ministr a dává za příklad svou zkušenost: jeho úřad musí z vlastního rozpočtu už letos škrtnout téměř pět miliard, příští rok dalších deset, zhruba o stejnou částku navíc zeslábnou i dotace z evropských fondů.

První krok, který Bárta s odkazem na tuto vyhlídku před dvěma týdny udělal, způsobil v Česku poprask. Nový ministr jen pár dní po svém nástupu zastavil více než padesátku rozjetých dálničních staveb s výzvou, aby jejich…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 48 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].