![](https://respekt.mgwdata.net/e3db99/2010/06/26193920_96_R26_2010_n.jpg)
Americký spisovatel Kurt Vonnegut v jedné své starší knize psal o kanárkovi v uhelném dole: dech beroucí rychlost, s níž se jeho tehdejší metafora v českém prostředí proměnila v klišé, naznačila, že na ní něco bude. Stručně: horníci si dříve brali pod zem kanárka v kleci. Pokud náhle pošel, znamenalo to, že ve štole je nebezpečná koncentrace jedovatých plynů. Kanárek, citlivější než lidé, signalizoval, že mají nejvyšší čas vrátit se nahoru.
![](https://respekt.mgwdata.net/0675b9/2010/06/26193930_96_R26_2010_s.jpg)
Tímto způsobem, jako indikátor nebezpečí, fungoval ve starém režimu i český underground a jmenovitě jeho hlavní představitel Ivan Martin Jirous. Dnes je z něj uznávaný tvůrce, esejista a básník. Mezi čtenáři tohoto časopisu asi bude málo těch, jimž by jeho dílo nic neříkalo; pokud by se však takový našel a zalekl by se pro začátek tlustých svazků Magorova sebraného díla z Torstu, mohlo by se mu jako klíč k tomuto dílu nabídnout hudební cédéčko vydané loni na podzim. Kofroňův Agon Orchestra na ně pod názvem Magorova Summa nahrál celkem pět skladeb inspirovaných Magorovým dílem a oscilujících tematicky po široké škále od tradičního „zhudebnění“ cizího textu až po kakofonickou koláž tónů a úryvků básníkovy recitace. Ten známý hlas, proslulý při četbě svých textů zvláštní melancholickou klesavou kadencí skoro u každého druhého slova, je na albu zapuštěn a pevně vpleten zpátky do moravských kořenů, ze kterých pochází. A ta divná nit, kterou přede!…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu