0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika11. 4. 20107 minut

Na křídlech rizika

Osmnáct českých firem vyvinulo nové dopravní letadlo. Teď zbývá jediné – dokázat ho prodat.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Dobrých třicet let se ve světě nic podobného neobjevilo. Až teď na jižní Moravě. V jednom z hangárů letiště v Kunovicích teď přibližně desítka mechaniků dává dohromady tři prototypy malého turbovrtulového hornoplošníku. Stroj uveze buď devět cestujících, nebo dvě tuny nákladu, maximální dolet má okolo tisíce kilometrů (třeba z Prahy do Paříže) a na první pohled se vzhledem ani technickým vybavením nijak zvlášť neliší od desítek podobných malých letadel brázdících vzduch nad celou zeměkoulí. Jenomže všechny ostatní stroje podobné velikosti a podobného zaměření se vyvíjely naposledy před třemi desítkami let. Od té doby vývoj ustal. Až Češi teď s velkou slávou představili zbrusu nový typ letadla, kterým chtějí dobýt světové trhy. Jedna věc je ale nové letadlo vyvinout a sestavit, druhá je začít ho sériově vyrábět a prodávat. U stroje, který by měl odhadem stát kolem dvou milionů dolarů, to vůbec nebude jednoduché.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar
  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

To nás nakoplo

O byznysu s letadly se říká, že dělá milionáře – z miliardářů,

“ směje se šéfkonstruktér letadla

Petr Štěrba

z firmy Evektor, která má nad novým letadlem nazvaným EV-55 Outback hlavní dozor a která také nese největší díl zodpovědnosti za to, aby nakonec celý projekt nedopadl podle slov pana Štěrby. Jeho firma si už vyzkoušela, že na letadlech vydělávat jde. Ročně vyrobí okolo sto padesáti ultralehkých sportovních…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc