Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Amerika proti světu

Během uplynulé dekády došlo téměř všude k dramatickému poklesu obliby Spojených států. Existuje přitom několik přesně definovaných kroků, které by popularitu USA zvýšily.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Opravdu nás většina světa tak nesnáší? Jaké jsou příčiny této nenávisti? A co s tím vlastně můžeme dělat? To jsou otázky, které si v posledních letech se stále větší naléhavostí klade řada Američanů. Podle sociologických výzkumů amerického nezávislého think tanku Pew Reserch Center, provedených v minulých letech v několika desítkách zemí všech kontinentů, se totiž antiamerikanismus rozšířil do všech koutů světa: jde o stejně globální fenomén jako třeba Coca-Cola nebo McDonald’s. Ale nejen to. Bruce StokesAndrew Kohut, autoři knihy America Against the World (Amerika proti světu, 2007), shromáždili obrovské množství výzkumných dat a tvrdí, že se zrodil zcela nový typ antiamerikanismu, který nemá v historii obdoby.

„Starou“ nevraživost k Americe charakterizovalo podle autorů (Stokes je uznávaný politolog, Kohut známý sociolog a ředitel zmíněného think tanku) především ostré odmítání americké zahraniční politiky, případně také kritika jejích vládních představitelů. Zároveň však lidé v jiných zemích vždy hleděli s pochopením na americký životní styl, kulturu i Američany samé. Většina z nich také zastávala názor, že USA jsou skutečně jedinečnou zemí: zemí příležitostí a v mnoha ohledech i vzorem pro ostatní státy. Pojmy jako americká demokracie, výkonné hospodářství a blahobyt jim nezněly jako bezobsažné výrazy.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Antiamerikanismus…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 50 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].