Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

Šílenci v rukou šílenců

Galerie hl. města Prahy v Domě U Kamenného zvonu připravila projekt Prinzhornova sbírka. Vystavené kresby a obrazy vyšinutých pacientů jsou plné emocí, ve výtvarném výrazu originální, jsou to zkrátka díla, která na diváka zvyklého na současné umění nepůsobí nijak neobvyklým dojmem.

2009-354-mobr-60AR082009n.jpg
2009–354-mobr-60AR082009n.jpg • Autor: Respekt

2009-354-vobr-60AR082009.jpg
Fotografie: Ještě že se Prinzhorn nedožil jeho konce. (Dílo Paula Goesche) – Autor: Galerie Hlavního města Prahy • Autor: Respekt

Na první pohled vypadají normálně. Jsou sice divně oblečení, nicméně jejich fotografie neprozrazují, že nedokázali rozlišit, co je realita a co jen jejich představa, a proto museli valnou část života strávit v léčebnách pro duševně choré.

Galerie hl. města Prahy v Domě U Kamenného zvonu připravila projekt Prinzhornova sbírka. Vystavené kresby a obrazy vyšinutých pacientů jsou plné emocí, ve výtvarném výrazu originální, jsou to zkrátka díla, která na diváka zvyklého na současné umění nepůsobí nijak neobvyklým dojmem. Jenže toto vnímání nám umožňuje jen fakt, že uměnovědci a galerijní publikum během minulého století postupně dokázali akceptovat i tendence, kterým se dlouhé věky vysmívali. Výstava připravená Ivanou BrádkovouTerezií Zemánkovou je unikátní právě v tom, že umožňuje nahlédnout do doby, kdy se v tomto ohledu na výtvarné scéně lámal chleba.

Fascinující syrovost

Hans Prinzhorn (1886–1933) vystudoval dějiny umění a filozofii na Vídeňské univerzitě, v Anglii bral lekce zpěvu, za první světové války sloužil jako lékař. Zdánlivě nelogickou směs vědomostí zužitkoval v roce 1919, kdy nastoupil na psychiatrickou kliniku na univerzitě v Heidelbergu. Utřídil tamní sbírku kreseb pacientů a z ústavů v německy hovořících zemích do ní přidal další kusy. Během dvou let jich do Muzea patologického umění svezl…

2009_obalka_R08
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 53 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2009_obalka_R08
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 53 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jan H. Vitvar

redaktor, Kultura

Jan H. Vitvar
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1588
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte