Jan Gregor
Jan Gregor • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer

Ben Affleck to v pořadu The Rachel Maddow Show řekl bez servítků. Snímek Na odstřel, ve kterém hraje, je podle něj posledním hollywoodským filmem zasazeným do klasické novinové redakce. Od nynějška se prý budou obrovské místnosti s kójemi, mezi kterými pobíhají před uzávěrkou vystresovaní žurnalisté, objevovat jen v retrofilmech.

Jan Gregor
Jan Gregor • Autor: Ilustrace – Pavel Reisenauer
Načasování hlavního článku Jiřího Soboty v tomto čísle je čistě náhodné, ale do českých kin tento týden vstupuje thriller, který říká, že tištěným deníkům zvoní hrana. Film skotského režiséra Kevina McDonalda podle britské televizní minisérie BBC ohlašuje konec toho typu hrdinů, který se poprvé objevil na plátně v sedmdesátých letech.

Reportérský veterán z fiktivního deníku Washington Globe Cal McAffrey v podání Russela Crowea je z podobného těsta jako neohrožení investigativci Robert RedfordDustin Hoffman ze slavného filmu Všichni prezidentovi muži, který se točí kolem aféry Watergate. Jenže doba se změnila.

BernsteinWoodwardem si při odhalování čachrů Nixonovy administrativy mohli dovolit trpělivost a důslednost. Pečlivé rešerše, schůzky se zdroji a stovky hodin práce, které mohly a nemusely přinést ovoce.

Novináři v McDonaldově snímku ale hrají o čas nejen s politiky, lobbisty a mocnou soukromou bezpečnostní agenturou typu Blackwateru. Musejí se potýkat také s vlastními nadřízenými a namlsanou a po bulváru lačnící čtenářskou obcí. Prodej novin klesá. Vlastníci dávají Calově šéfce pomalu nůž na krk. A podobně se trápící konkurence chrlí k výbušnému případu na titulních stranách banální nebo vymyšlené články.

Parťačkou hlavního hrdiny se stane ambiciózní mladá blogerka Della z on-line vydání deníku. „Jsem tu patnáct let a mám šestnáct let starý počítač. A ona má dělo, kterým by mohla zaměřovat družice,“ stěžuje si zprvu Cal. Internetová žurnalistika ztělesňuje v očích starého mazáka všechno, co profesi zkorumpovalo: povrchnost místo důkladnosti, bažení po senzacích, vyhledávání informací od stolu místo poctivé práce v terénu.

Film končí záběry z tiskárny, kde se právě kompletuje aktuální číslo deníku. Tiskařské stroje jedou naplno, rotačka chrlí výtisk za výtiskem, svázané balíky putují nákladním autem v ranním rozbřesku ke svým čtenářům. Podobné výjevy se ve filmech objevily v historii nesčíslněkrát, ale nikdy nepůsobily tak nostalgickým dojmem.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte