Tajemné spodní proudy
Americké vydání Kuriózní lenošky z roku 1961 má podtitul „ilustrovaný pornografický příběh o nábytku“ a jako autor je uveden Ogdred Weary. Je to jeden z anagramatických pseudonymů Edwarda Goreyho (1925–2000), autora, který inspiroval současné kreslíře intelektuálního komiksu, filmaře i hudebníky.

Americké vydání Kuriózní lenošky z roku 1961 má podtitul „ilustrovaný pornografický příběh o nábytku“ a jako autor je uveden Ogdred Weary. Je to jeden z anagramatických pseudonymů Edwarda Goreyho (1925–2000), autora, který inspiroval současné kreslíře intelektuálního komiksu, filmaře i hudebníky. Jeho stopy najdeme ve Střihorukém Edwardovi a Mrtvé nevěstě Tima Burtona či v albech Kronos Quartetu. Goreyho praštěná tvorba je takzvaně okrajová, ale nabitá záhadnou energií, černým humorem i něhou. U nás je Gorey skoro neznámý, přesto mají lidé zpravidla dojem, že jeho kresby nevidí poprvé. Může to být tím, že Gorey má mnoho daleko slavnějších epigonů, než je on sám. Anebo tím, že jeho „komiksy“ navazují úzké spojení s podvědomím.


Gorey napsal a nakreslil více než sto knížek. Nedávné, vůbec první české knižní vydání jeho prací se jmenuje Kuriózní lenoška a jiné příběhy a obsahuje čtyři v anglosaském světě dobře známé příběhy: Názorná výuka, Kuriózní lenoška, Drezína z Vrbova a Památná návštěva.
Všechno je v hlavě
Všechny příběhy jsou zasazeny do pozdně viktoriánského světa vytříbených mravů a spodních proudů. Například: „Byl už čtvrtek, ale umělá noha jeho lordstva nebyla k nalezení. Poté, co přikázal služebnictvu připravit koupel, uchopil kleště na uhlíky a okamžitě vyrazil na břeh jezera, kde dosud…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
V burce i do nemocnice
Tři zprávy ze světa patriarchátu
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.










