Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Harry Potter a Tesco smrti

Britská spisovatelka Joanne K. Rowlingová stvořila sympatickou literární postavu Harryho Pottera, čarodějnického učně, jenž ve svých příbězích bojuje proti nástrahám pána temnot Voldemorta.

Britská spisovatelka Joanne K. Rowlingová stvořila sympatickou literární postavu Harryho Pottera, čarodějnického učně, jenž ve svých příbězích bojuje proti nástrahám pána temnot Voldemorta. Žák z Bradavic je však především sympatický tím, že bojuje i sám se sebou. Neboť není anděl ani Mirek Dušín, ale člověk. Chtělo by se říct, český zákonodárce se všemi možnými chybami, kterých si je ovšem hlavní postava Rowlingové literární ságy na rozdíl od toho posledně jmenovaného vědoma.

Vědomo si je i nakladatelství Albatros, jež vlastní výhradní práva k vydávání Potterových dobrodružství v České republice, že na poslední knize Harry Potter a relikvie smrti vydělá velké peníze. Vědom si je však i obchodní řetězec Tesco, že by na této publikaci nepřímo rovněž utržil peníze. Vždyť kdo z těch statisíců čtenářů, mladých i starších, kteří už zhltali díly předešlé, by netoužil zvědět, jak to všechno nakonec dopadne. A tak si Tesco u tajemného pramene opatří Albatrosem publikovanou knihu, kterou chce namísto vydavatelem doporučovaných 549 Kč nabízet za sumu 499 Kč. Potterova dobrodružství v Česku zkrátka pokračují, byť za posledním slovem magické epopeje autorka už tečku dávno udělala.

Zda byl nakladatel opravdu poškozen, ukáže soudní vyšetřování. Ovšem za předpokladu, že se rozplyne anonymita neznámého zprostředkovatele, a především se zjistí podmínky, jak obchodní gigant knihu získal. Pokud se ale prokáže, že nakladatel na knižních výtiscích nabízených Teskem o své peníze nepřišel a společnost je odkoupila za jeho cenu, lze si pohrávat s myšlenkou, že management prodejního řetězce se po tučných vánočních tržbách rozhodl oddat filantropii.

Prozatím jedinou pravdou zůstává, že kvalitní umělecké dílo se stalo předmětem handlu, kšeftu, chladnokrevné kalkulace a vydírání. Což ovšem není nic nového pod sluncem. Kdo by odolal prodávat sice objemnou, ale jinak standardně vybavenou knihu za částky, které nabízejí oba aktéři celé kauzy? Tratit nemůže nikdo, poněvadž jde o zaručeně dobrý artikl, jenž mizí před očima. Dospělí milovníci Harryho Pottera sumu obětují, nemluvě o rodičích mladých adeptů kouzelnictví. Na druhou stranu, většina klientů, kteří zamíří za koupí finálního dobrodružství obrýleného sympaťáka do Teska, určitě neodejde jenom s jednou knihou pod paží. Lze jistě namítnout, že zákony tržní ekonomiky jsou nesmlouvavé a mudlové peníze nějak vydělávat musí, často za každou cenu. Jenom je škoda, že je tomu tak právě u příběhu o dobru, šlechetnosti. přátelství a spravedlnosti.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 7/2008 pod titulkem Harry Potter a Tesco smrti