Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Nespravedlivý Ámos

Ze sta učitelů působících na základních školách je 83 žen a 17 mužů, na středních školách je podíl 58 ku 42.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Hana Librová - Autor: Pavel Reisenauer • Autor: Respekt
Fotografie: Hana Librová - Autor: Pavel Reisenauer • Autor: Respekt

Ze sta učitelů působících na základních školách je 83 žen a 17 mužů, na středních školách je podíl 58 ku 42. Ve čtrnácti ročnících soutěže o nejoblíbenějšího učitele získalo titul „Zlatý Ámos“ jedenáct mužů a tři ženy. Co se skrývá za tak křiklavým nepoměrem?

Nad touto statistikou se mi vybavilo, jak jsme záviděli III. A, že měla třídního pana učitele Drábka („soudruh“ se ještě nevyžadoval). S dávkou frustrace jsme pozorovali, jak vychází ze vrat ověšen žáky a žačkami. Nic mu na přitažlivosti neubíralo, že měl zchromlou paži. Naše paní učitelka Fojtová byla pěkná a hodná, ale, marnost, neměla to kouzlo být mužem.

Kladu si otázku: Vězí za podivnými výsledky ámosovské aritmetiky prostě příchylnost lidských mláďat k mužskému elementu? A uvažuji dál: Tento instinkt mohl být ještě přiživen jazykem statusu soutěže a způsobem, kterým jsou školy vyzývány k nominování oblíbenců a oblíbenkyň. O kandidátech, učitelích a vychovatelích se tu mluví důsledně v mužském rodě! Mužskou postavu sugeruje také sám název soutěže.

Nepovažuji přechylování rodů v češtině za nezbytné a sama na ně většinou zapomínám; je mi jedno, zda se mluví i o „poslankyních“ nebo jen o „poslancích“. Ale jde-li o soutěž, která má posoudit oblibu učitelů/učitelek, není dobré dětskou pudovou afinitu posilovat nedbalým vyjadřováním.

Počítám-li však nominované kandidáty a kandidátky pro rok 2007/2008, vycházejí moje hypotézy jen zčásti: děti navrhly 15 učitelů a 24 učitelek. Není-li tento rok výjimečný, vynořuje se otázka, jak vlastně vznikl výsledný dramatický nepoměr pohlaví Zlatých Ámosů. Odpověď je zřejmá: je dílem výběru porot, regionálních i ústřední.

Nemyslím si, že by poroty byly vůči učitelkám předpojaté. Jen se nechaly strhnout situací a pocitem; tak jako děti ve III. A, zavěšující se na paže a aktovku panu učiteli Drábkovi. Kdybych byla v porotě, chtělo by se mi hlasovat stejně. Ale snažila bych se dát si pozor. Pozor na sklon hodnotit učitele podle okouzlujícího komediálního výkonu. Jen si přečtěte zdůvodnění poroty: „originálním způsobem doprovázel dívčí sbor na kytaru a zpíval“, „scénkou získal nejen publikum, ale i porotu“, „cirkus v jejich provedení byl opravdu senzační“, „zpívala i porota, po finále ho odnesli na ramenou“. Která z učitelek by se dala na něco podobného?

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 6/2008 pod titulkem Nespravedlivý Ámos