0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Kultura12. 10. 20083 minuty

Skvělý paskvil

Peripetie kolem vzniku filmu Skvělí Ambersonové (1942) by už samy o sobě vydaly na depresivní film o limitech svobody umělce nuceného pracovat v rámci studiového systému.

Astronaut
 
Autor: Respekt
Autor: Respekt
Fotografie: Skvělí Ambersonové - Autor: Česká televize
Autor: Respekt
Fotografie: Skvělí Ambersonové - Autor: Česká televize
Fotografie: Skvělí Ambersonové - Autor: Česká televize Autor: Respekt
↓ INZERCE

Peripetie kolem vzniku filmu Skvělí Ambersonové (1942) by už samy o sobě vydaly na depresivní film o limitech svobody umělce nuceného pracovat v rámci studiového systému. Druhý film Orsona Wellese byl nenávratně poškozen ignorantstvím producentů, kteří režisérův hrubý sestřih zkrátili o čtyřicet minut a jako přívěsek k němu dotočili nesmyslný happy end. Sám Welles si přitom své stotřicetiminutové verze cenil víc než proslulého Občana Kanea (1941).

Studio RKO se k necitlivým úpravám filmu rozhodlo v době, kdy Welles v Brazílii natáčel vlastenecký propagační dokument pro americkou vládu. Po nepříliš vstřícných diváckých reakcích na testovacích projekcích se producenti zalekli, že tahle sága o rozmachu a úpadku bohaté rodiny, odehrávající se na přelomu devatenáctého a dvacátého století na americkém středozápadě, bude na publikum v atmosféře probíhající světové války působit příliš depresivně. Kulturní zločin však dovršili tím, že vystřižený materiál nechali zlikvidovat, takže už není možné Wellesovu verzi zpětně zrekonstruovat. Stejně se ale adaptace románu Boothe Tarkingtona z roku 1918 objevuje ve výročních kritických anketách jako jeden z nejlepších amerických filmů všech dob.

Na pozadí vyprávění o osudech vysoce postavené rodiny, která na počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia, ilustruje Welles proměny Ameriky po nástupu industriální éry. Ukazuje, jak technologický vývoj během několika desítek let k nepoznání změnil strukturu americké společnosti. A symbolem změny je ve filmu rozvoj automobilismu, který se koneckonců stane osudným i ústřední postavě snímku, sebestřednému Georgeovi (Tim Holt). Jediný dědic Ambersonových úspěšně ničí vztah své čerstvě ovdovělé matky Isabel (Dolores Costellová) a jejího nápadníka Eugena Morgana (Joseph Cotten), do jehož postavy Welles vložil vzpomínky na vlastního otce, který byl podobně jako Eugene vynálezcem a továrníkem. Působivost základní melodramatické dějové linie posilují výkony herců, z velké části členů Wellesovy divadelní společnosti Mercury Theatre. Po technické stránce je film podobně brilantní jako Občan Kane. I zde režisér novátorsky pracuje s hloubkou pole a experimentuje se zvukem. Po hlavní roli v Kaneovi se Welles herecky upozadil a neobsadil se do žádné z rolí. Film však doprovází jako vypravěč v procítěném komentáři mimo obraz.

Skvělí Ambersonové jsou především nostalgickým ohlédnutím za dávno zašlou, pro nás možná už dnes nepochopitelně pomalou a ospalou érou. Je to film o osudových životních rozhodnutích a promarněných příležitostech. A kvůli nenechavým nůžkám producentů je vlastně celý snímek promarněnou příležitostí vidět autorskou vizi filmového génia na vrcholu tvůrčích sil v celé své komplexnosti.

Skvělí Ambersonové

ČT 2, 16. 10., 23.25


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].