0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Trendy4. 10. 20082 minuty

Ikona a legenda

Když designéři Charles a Ray Eamesovi v roce 1943 našli způsob, jak z dřevěné překližky ohýbat dlahy na končetiny raněných vojáků, byl to začátek malé nábytkářské revoluce.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Ohýbaná překližková legenda. - Autor: Archiv • Autor: Respekt
Fotografie: Ohýbaná překližková legenda. - Autor: Archiv • Autor: Respekt
↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Když designéři CharlesRay Eamesovi v roce 1943 našli způsob, jak z dřevěné překližky ohýbat dlahy na končetiny raněných vojáků, byl to začátek malé nábytkářské revoluce. Protože od dlah vedla jejich cesta k překližkovým anatomicky tvarovaným židlím, pohodlnějším než dosavadní placaté. To je jedna z klasických legend, pro design něco jako báje o Libuši, protože bez Libuše by nebyla Praha a bez manželů Eamesových by nebyla ohýbaná překližka, ani židle DCW a LCW, ani další klasika designu v učebnicích. Pro více takových příběhů je možné navštívit pražské Uměleckoprůmyslové muzeum, kde Eamesovým zahajují tento týden výstavu.

Anebo stačí přejet od UMPRUM několik stanic tramvají dál, do pražských Holešovic, a tam se v obchodě Vitra dají tytéž kousky nábytku, které se posvátně vystavují v muzeu, celkem jednoduše koupit, odvézt domů a třeba si na ně položit nohy i v botách.

K tomu účelu velmi vhodné bílé křeslo La Chaise, taktéž legenda z roku 1948, dnes ovšem stojí 160 tisíc korun. Tak to je a netýká se to jenom Eamesových. Klasické kousky nábytku, které se stále vyrábějí, jsou krásné, ušlechtilé a drahé. V Česku není moc lidí, kteří by je sbírali a obklopovali se jimi, tuhle zálibu jsme přenechali spíš rodinám ve dvousetmetrových bytech na Manhattanu, jež si svůj vkus, peníze a sbírky designu pěstují už několik generací.

Ovšem v poslední době se zvětšuje nabídka klasiky, chcete-li „legend“ nebo „ikon“, také na našem trhu. Nedávno u nás začala prodávat dánská firma Fritz Hansen (u nás na 3DH, www.3dh.cz), v jejímž katalogu jsou kousky skandinávské moderny, z nichž mnohé se vyrábějí padesát a více let. Právě teď, u příležitosti přehlídky Designblok, přichází další ultraklasická značka, americký Knoll (viz www.konsepti.com). Také v jejich katalogu to místy vypadá jako na panteonu, trůní tu třeba i sám Mies van der Rohe; také jeho židli Brno, navrženou v roce 1930 pro vilu Tugendhat, tu pořád vyrábějí.

Samozřejmě, pro hodně lidí, dokonce i pro milovníky designu, je takzvaná klasika jenom nuda a předražený snobismus. Také ti se však mohou pohodlně usadit v botách na La Chaise, na Brno si odklepávat cigaretu a kašlat na legendy.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].