0:00
0:00
2. 8. 20083 minuty

Anketa: Měli by mít chodci v městských ulicích více práv?

Já myslím, že současná úprava je dobrá a chodci mají dostatečně slušné podmínky. Někdy toho zneužívají, když skočí do silnice na poslední chvíli a spoléhají, že mají na přechodu přednost.

 
Autor: Respekt
Autor: Respekt
Fotografie: JAN BAŤÁK - Autor: Milan Jaroš
Autor: Respekt
Fotografie: JAN BAŤÁK - Autor: Milan Jaroš
Fotografie: JAN BAŤÁK - Autor: Milan Jaroš Autor: Respekt
↓ INZERCE

JAN BAŤÁK

ředitel taxislužby HALOTAXI

Já myslím, že současná úprava je dobrá a chodci mají dostatečně slušné podmínky. Někdy toho zneužívají, když skočí do silnice na poslední chvíli a spoléhají, že mají na přechodu přednost. Někde to dopravu komplikuje, v Praze třeba na Václavském náměstí a u Prašné brány, chodci se trousí po jednom a tvoří se fronty aut. Naši taxikáři říkají totéž, současná úprava je v pořádku, ale měli by ji dodržovat také chodci, nechodit po jednom nebo mimo přechod.

ROBERT SEDLÁK

architekt a spolupracovník Nadace Partnerství, podílel se na plánu pěších tras pro Brno

Posílit by se mělo právo člověka na každodenní chůzi městem. To je třeba v dnešní automobilové společnosti hájit a vytvářet pro chůzi vhodné podmínky. Chůze jako základní způsob pohybu člověka je nejen zdravá, ale i společensky, ekonomicky a ekologicky příznivá, což je v současném kontextu stále více důležité.

Aby lidé byli ochotní vyměnit auto za pár svých nohou, potřebují pohodlné a bezpečné cesty atraktivním prostředím a s tím je potřeba počítat už při plánování rozvoje měst. Už nyní je však třeba dbát na to, aby chodníky sloužily lidem, ne parkujícím autům.

JINDŘICH FRIČ

ředitel divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu

Pokud se bavíme o právech chodců ve městech, nemyslím si, že je to problém zákona. Skutečnost, že máme kodifikována pravidla v různých oblastech běžného života, ještě bohužel neznamená, že se podle toho většina populace chová. Stejně je tomu i v silničním provozu. Pokud bychom se všichni chovali k ostatním ohleduplně, nebylo by v podstatě pravidel potřeba. Agresivita účastníků silničního provozu výrazně vzrůstá, a to na straně motoristů i nemotoristů. Cesta k řešení je změna postoje a hodnot společnosti.

JIŘÍ HODAČ

náměstek ministra dopravy

Práva a povinnosti jednotlivých skupin účastníků silničního provozu jsou v zásadě vyvážené a odpovídají i Úmluvě o silničním provozu, přijaté ve Vídni v roce 1968, kterou je Česká republika vázána a kterou promítá do zákona o silničním provozu. O zvyšování práv chodců se neuvažuje, lze maximálně hovořit o případných zpřesněních úpravy, což se dělo například v rámci expertní skupiny k zákonu o silničním provozu. Většina se nakonec shodla, že práva chodců jsou v současné úpravě dostatečná. Problémy, které nastávají v praxi, nejsou způsobeny právní úpravou, ale jejím nedodržováním.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].