Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

K věci

Jsme připraveni na zmírnění

Do jaké míry může mít zrušení poplatků vliv na další průběh zdravotnické reformy? Ptali jsme se mluvčího ministra Julínka Tomáše Cikrta.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt
Fotografie: Výsledky jsou výborné. - Autor: Matěj Stránský • Autor: Respekt
Fotografie: Výsledky jsou výborné. - Autor: Matěj Stránský • Autor: Respekt

V případě, že by Ústavní soud zrušil poplatky u lékaře, bude ohroženo druhé kolo zdravotnické reformy?

Příprava zákonů spojených s reformou nikoliv. Zrušení poplatků by ale mohlo ohrozit další stabilitu zdravotnictví a trochu zkomplikovat hladké zavádění reformy. Dnes jsou na poplatky nastaveny nemocnice, lékaři.

Zdravotní pojišťovny jsou ale po loňsku v přebytku, takže mají rezervu.

Jsou tam přebytky, takže bezprostředně tento rok ohrožený není. Je to ale asi měsíční rezerva, takže bych to nepřeceňoval, další rok se může vyvíjet jinak. V zásadě by ale zrušení poplatků nemělo reformu ohrozit, spíš by to byly důsledky psychologické na ostatní politiky, na koaliční partnery.

Už by nemuseli být tolik odhodlaní reformovat zdravotnictví?

Byli by více odhodlaní reformu rozmělnit.

Kolik jste od začátku roku vybrali na poplatcích?

Původní odhady říkaly, že se za celý rok vybere 4 až 5 miliard. Dosud je to 1,7 miliardy. Po půl roce chceme udělat analýzu a shrnout dosavadní zkušenosti. Zatím jsou ale výsledky výborné.

V jakém smyslu jsou výsledky „výborné“?

Vliv poplatků je velký. Na začátku jsme odhadovali 10 % úbytek návštěv u lékařů, 10 % snížení prodeje léků. Výsledek je ale lepší: pokles návštěv u ambulantních specialistů klesl o 28 %, lékařská služba první pomoci o 45 %, pokles receptů o 40 %, celková úhrada léků z veřejného zdravotního pojištění poklesla o 20 %. To jsou vysoká čísla, která si ale samozřejmě ještě sednou, abych tak řekl.

Poplatky označujete jako regulační. Proč je potom vyžadujete u péče o novorozence, kde nic regulovat nelze? Na to se ptal i Ústavní soud.

Zdůrazňovali jsme, že nejde jen o regulaci, ale o vyjádření spoluodpovědnosti všech bez rozdílu, ať jsou zdraví či nemocní, za čerpání peněz ze zdravotního pojištění. Jde také o jistou psychologickou regulaci: jestli novorozenec v porodnici potřebuje velmi specializovanou péči v inkubátoru za 20 anebo i 100 tisíc korun denně, na kterou se té mamince jakoby skládají ostatní občané České republiky, tak jsme přesvědčeni, že přes symbolický poplatek 60 korun si maminka uvědomuje, že něco hodnotného dostává a touto symbolickou částkou se na tom podílí. Jde o efekt marginálního poplatku. Mimochodem v původním návrhu ministerstva stálo, že děti do tří let platit nemusí, protože jsme předpokládali odpor.

Proč se to nakonec změnilo?

Schváleno to bylo proto, že lidovci, zejména pan poslanec Hovorka, vnesli do debaty požadavek na osvobození dětí do 15 či 18 let. Vedly se o tom velmi ostré debaty bez výsledku. Tak oni přišli s návrhem – dobře, dejme poplatky bez omezení, ale udělejme jinde něco pro rodiny s dětmi. Tak padl návrh, že se zvýší sleva na dani.

S návrhem na zrušení poplatků pro malé děti přišla nedávno lidovecká poslankyně Michaela Šojdrová. Proč jí nevyjdete vstříc?

Protože se vymkla koaličním dohodám. Předseda KDU-ČSL Čunek slíbil, že vznikne komise, která připraví společný kompromisní návrh, zatím k tomu ale nedošlo. A návrh paní poslankyně je podmnožinou případného kompromisního návrhu. A my říkáme – poplatky pro novorozence jsme připraveni řešit.

Proč jste vlastně začali reformu schválením poplatků? Dnes se to zdá jako politická chyba, neboť poplatky vyvolaly odpor k celé reformě zdravotnictví.

Z několika důvodů: poplatky jsou nepopulární část, zatímco zbytek by měl být populární, neboť tam lidem více nabízíme, byť to musíme lépe zkomunikovat, lépe vysvětlit. Poplatky jsme chtěli mít za sebou ve chvíli, kdy jejich průchodnost byla větší. Teď se blíží krajské volby, pak budou evropské volby a pak velké volby. Už teď se z poplatků ukrajuje, před volbami by se na tom chtěli politici profilovat ještě víc.

Další důvod je, že poplatky jsou jakousi přípravou na reformu, jsou psychologickým průlomem v myslích lidí, že ve zdravotnictví existují nějaké platby v hotovosti. Až přijde možnost vybrat si plán se spoluúčastí, tak už nebude zdravotnictví hozeno do vody, lidé budou na platby ve zdravotnictví připraveni. Navíc odpor k reformě by byl úplně stejný, i kdybychom vše předložili najednou.

Co bude kolem poplatků dál?

Je tady velký politický tlak, aby se z povinnosti platit poplatky ukrajovalo. Náš názor je, že nyní jsou poplatky nastaveny velmi dobře, budeme se proto snažit předložit veřejnosti a koaličním partnerům argumenty. Přesto víme, že se nevyhneme politickým jednáním. Třeba jednání o velmi malých dětech je ryze politické. My totiž nemáme od lidí, pediatrů, nemocnic žádné signály, že by tu byl nějaký problém, že by lidé nezaplatili nebo nedostali péči. Jsme ale připraveni jednat. Něco jiného jsou pak další skupiny – určití senioři, určité skupiny v ústavech. Tam jsme přesvědčeni, že se musí najít mechanismy v sociálním systému.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 17/2008 pod titulkem Jsme připraveni na zmírnění