2007-322-mobr-18A.gif
2007–322-mobr-18A.gif • Autor: Respekt

2007-322-vobr-18A.jpg
Fotografie: Mělo by nás zajímat, co máme na talíři. (Aktivisté z Greenpeace vytahují mrtvou velrybu z moře, severní Německo) – Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt

Kteří savci se od nás nejvíc liší? Že by velryby? Na první pohled to tak vypadá – jsou přece obrovské a spokojeně vegetují v prostředí, ve kterém by člověk nepřežil ani pár vteřin. Nedávno však vědci objevili v jejich mozku překvapivou věc: speciální typ buněk nazývaných vřetenovité neurony. Přezdívá se jim též „buňky inteligence“. Až dosud biologové předpokládali, že se tyto buňky nacházejí pouze u lidoopů a lidí.

Vřetenovité neurony se účastní nejvyšších kognitivních procesů, například sociálního cítění, empatie či sebeuvědomování. Tento objev byl loni koncem listopadu publikován v odborném časopise The Anatomical Record. Co nám říká o inteligenci velryb?

Zkoumání duševních schopností zvířat je nevděčný úkol. Každý majitel psa má po ruce spoustu historek líčících chytrost jeho Alíka, Bena nebo Žofky. To, co se lehce řekne, ovšem vůbec nemusí být jednoduché vědecky prokázat. Badatelé se dosud neshodnou ani v tom, kolik druhů naše vlastní, lidská inteligence vlastně má. Je pouze jedna? Nebo existuje inteligence neverbální a verbální? Či snad máme rozlišovat inteligenci matematickou, prostorovou, sociální, emoční…?

Oblíbenou metodou pro zjišťování inteligence zvířat jsou různá bludiště. Laboratorní myši se v nich vyznají velmi dobře. Jenže vpustíme-li do bludiště třeba koně, bude s orientací na štíru. Je totiž zvířetem stepním, zvyklým na širé pláně a daleké…

20078-vobr-01_obalka_velka.gif
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den