Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Trendy

Středně chytré triko

Turista z Čech se kdekoliv na světě snadno pozná.

Fotografie: Chytré? (Diplomová práce zkoumala trika) - Autor: Archiv • Autor: Respekt
Fotografie: Chytré? (Diplomová práce zkoumala trika) - Autor: Archiv • Autor: Respekt

Turista z Čech se kdekoliv na světě snadno pozná. Prozradí ho cedulka se značkou Moira na triku. Nejsou to jen turisté a jenom Moira. Obecně čeští cyklisté, tenisté, běžci a dobrodruzi ve velkém odkládají bavlněné nátělníky a kupují prádlo z umělých vláken, zvané funkční, termoaktivní či lichotivě chytré. Jeho inteligence spočívá v tom, že správně reguluje teplo a vlhkost. Jenže jsou tahle trika opravdu tak chytrá, jak se tváří? Doposud přicházely informace jenom od výrobců. Teď prošly podrobným nezávislým měřením.

Lucie Pospíšilová, studentka pražské fakulty tělesné výchovy a sportu, je zkoumala ve své diplomové práci. Od výrobců a dovozců nejrozšířenějších značek, což jsou Craft, Moira, Vavrys, Lowe Alpine, Sensor a Progress, si vyžádala vzorky. Nechala v nich potit desítku spolužáků a měřila je také na přístrojích na výzkum textilií. A zjistila, že inteligentnímu prádlu za některých okolností konkuruje obyčejné bavlněné triko.

Teplo odvádí od těla skoro stejně dobře jako většina funkčních prádel. Páru propouští také docela slušně. „Je schopné zajistit srovnatelný komfort při mírném pohybu,“ změřila Lucie Pospíšilová. Ovšem při velké námaze a hlavně po ní se dostaví nepohoda. „Bavlna kvůli špatné teplotní vodivosti nezajistí vyrovnání odvodu tepla při změně intenzity pohybu,“ zjistila badatelka. Jednoduše: když se tělo přestane zahřívat námahou, tričko pustí teplo pryč a sportovec křehne. Právě proto sahají lidé k funkčnímu prádlu.

Inteligentní prádlo ovšem zklamalo ve schopnosti porozumět samo sobě. Dost často se vysloveně přeceňuje. Například značka Moira Tropiko má být podle proklamací „nejlehčí materiál“, který „v horku příliš nehřeje“. Přístroje změřili, že je naopak jeden z nejteplejších. A takových nesrovnalostí se slogany bylo více.

Vyplývá z toho hlavně jedno: až zase někdo bude o sobě tvrdit, že je „lehounký a neskutečně jemný“ či že je „outdoorová lahůdka“ a že je funkční a inteligentní, nemusí být o nic lepší než oprané bavlněné triko.

Více o výsledcích měření na www.respekt.cz

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].