Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Prodavačka na rozcestí

Na americké filmové indie-scéně se v posledních letech vyrojily filmy, které se zabývají disfunkčními vztahy v rodině, nevěrou coby východiskem z nudy, rozpadem amerického snu pod fasádou spořádaných manželství.

Autor fotografie: Česká televize • Autor: Respekt
Autor fotografie: Česká televize • Autor: Respekt

Na americké filmové indie-scéně se v posledních letech vyrojily filmy, které se zabývají disfunkčními vztahy v rodině, nevěrou coby východiskem z nudy, rozpadem amerického snu pod fasádou spořádaných manželství. Vlnu odstartovaly na konci minulého desetiletí mimořádně úspěšná Americká krása (1999) nebo cynická komedie Štěstí (1999) Todda Solondze. Film s ironickým názvem Hodná holka (2002) kanadského režiséra Miguela Artety a scenáristy Mikea Whitea patří k těm lepším ze série tragikomedií o zpackaných životech a za pozornost stojí už jen proto, že se před pěti lety vyhnul české kinodistribuci. A to měl přitom jako komerční lákadlo k dispozici hvězdu nejvyšší velikosti – tehdejší paní Pittovou a hvězdu seriálu Přátelé Jennifer Anistonovou.

Obchod s prošlými sladkostmi

Anistonová v roli Justine, prodavačky v kosmetickém koutku levného supermarketu kdesi v Texasu, dokazuje, že její herecký rejstřík sahá daleko za sitcomové grimasy přihlouplé Rachel. Je zde dokonale přesvědčivá jako frustrovaná třicátnice, které se ve stojatých vodách nudné manuální práce a rutinního manželství zoufale nedostává vzduchu. „Jako dítě vidíte svět jako obrovský obchod se sladkostmi naplněný bonbony a podobnými věcmi,“ říká v úvodním monologu mimo obraz. „Ale jednoho dne se podíváte kolem sebe a vidíte vězení a samu sebe v cele smrti. Chcete utéct, křičet nebo plakat, ale něco vás zamyká. Jsou lidé kolem vás jako krávy přežvykující kus žvance do doby, než jim useknou hlavu? Anebo jako vy potichu plánují útěk?“

Příležitosti k úniku z fádní reality se hrdince dostane v podobě nového pracovního kolegy Holdena, přitažlivého rozervaného mladíka s hlubokýma modrýma očima, což je parketa, na kterou si v amerických nezávislých filmech vytvořil v posledních letech takřka monopol Jake Gyllenhaal. Justine si s o osm let mladším hezounem začne vášnivou aférku, aniž by si včas uvědomila, že si k sobě připoutala žárlivé nevyzrálé dítě, které píše silácké povídky a má sklony k sebelítostivé destrukci. Milence navíc přistihne spolu nejlepší kamarád jejího manžela Bubba (Tim Blake Nelson) a výměnou za mlčení o celé věci donutí Justine se s ním vyspat. A k dovršení všeho dobrácký obtloustlý manžel Phil (John C. Reilly) zjistí, že je zřejmě důsledkem pravidelného doplňování hladinky THC neplodný – bohužel těsně poté, co se dozví, že jeho žena čeká dítě.

Trochu moc dobrodružství pro „hodnou holku“ Justine, která chtěla vystoupit ze zajetých kolejí monotónního života, ale nechtěla nikdy nikomu ublížit. Scénáři lze vyčítat jistou dávku dramaturgické svévole, s níž občas splétá nitky jednotlivých dějových linií bez ohledu na pravděpodobnost chování bez výjimky trápících se a chybujících postav. Vyznění je ale příjemně sarkastické a funguje jako sérum proti jakýmkoli romantickým iluzím.

Film si nejvíce užijí ti, kteří někdy stáli na životní křižovatce, váhali, zda zrovna nepromarňují poslední osudovou šanci přehodit na cestě ke smrti výhybku a vydat se jinudy. Justine to zkusila. Na konci její cesty ji bude část diváků patrně odsuzovat a část jí bude fandit. To ale slouží ke cti žánrově rozpolcenému snímku, který je dílem depresivní sociální sondou a dílem velmi vtipnou černou komedií.

HODNÁ HOLKA,

ČT 2, 5. 9., 23.50

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 36/2007 pod titulkem Prodavačka na rozcestí