Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

Zvláštní podmínky pro dva režiséry

Společný odchod obou umělců ve stejný den minulého týdne je symbolický. Ingmar Bergman a Michelangelo Antonioni přežívali jako poslední z pětice poválečných „veleknězů“ filmového umění.

2007-1488-mobr-22AR322007.gif
2007–1488-mobr-22AR322007.gif • Autor: Respekt

2007-1488-vobr-22AR322007.jpg
Fotografie: Marné hledání Boha a vleklé komunikační krize – dobré téma nejen pro severského diváka. (zleva Ingmar Bergman, filmař Sven Nykvist a herci Erland Josephsson s Liv Ullmanovou, rok 1972). – Autor: Isifa Image Services • Autor: Respekt

Společný odchod obou umělců ve stejný den minulého týdne je symbolický. Ingmar Bergman a Michelangelo Antonioni přežívali jako poslední z pětice poválečných „veleknězů“ filmového umění. Společně s Federicem Fellinim, Luisem Buňuelem a Akirou Kurosawou udělali z filmu složitý, ale široce přístupný nástroj poznání univerzální lidské podstaty. Jejich příběhům rozumějí diváci všude na světě. Podobně jako Shakespearova dramata, van Goghova plátna nebo Mozartova hudba jsou navíc tím lepší, čím jsou starší.

Bergman, Antonioni, Fellini, Kurosawa a Buňuel vždycky navzájem sledovali svou práci. Někdy s návaly přátelství, jindy s odstupem nebo i s nechutí, ale vždycky se zvědavostí. Dobře o sobě věděli, a proto si můžeme klidně představit, že když minulé pondělí ráno řekli Antonionimu o Bergmanově smrti, pomyslel si: „Vydržel jsem nejdéle ze všech. Konečně mohu také odejít.“

Duše, krajina, tvář

Bergman a Antonioni byli zdánlivě naprosto rozdílní. Seveřan Bergman se ve filmech nikdy nezajímal o politiku a společenské trendy. Jižan Antonioni začínal jako salonní komunista a poválečná industrializace, sexuální revoluce a kolaps buržoazních hodnot byly základní osnovou jeho příběhů. Antonioni ztratil v 80. letech šanci pracovat a postupně úplně rezignoval. Bergman se v téže době dobrovolně rozloučil s filmem výpravnou ságou Fanny a Alexander a pak se nechal k…

200732-vobr-01_obalka_velka.gif
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 50 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

200732-vobr-01_obalka_velka.gif
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 50 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte