2007-1307-mobr-25scenavystavyAR282007.gif
2007–1307-mobr-25scenavystavyAR282007.gif • Autor: Respekt

2007-1307-vobr-25scenavystavyAR282007.jpg
Autor fotografie: Pavel Baňka a Jindra Viková • Autor: Respekt

Výjimečné domy – alternativa individuálního bydlení, Galerie Jaroslava Fragnera, Praha, 12. 7.–26. 8.

Repríza výstavy, která v premiéře proběhla v Galerii architektury Brno. Jednadvacet rodinných domů či obytných jednotek, jejichž autoři se nebáli riskovat, že pro ně neseženou žádného zákazníka, případně že si z jejich nápadu bude zákazník rvát vlasy hrůzou, jestli na něj bude mít dostatek peněz. Z českých projektů jsou k vidění dokumentace tří povedených realizací: dům Plecháč OK Planu v Humpolci, rodinný dům ateliéru HŠH pro manžele Psczolkovy v Berouně a ateliérové bydlení v Semilech od Archteamu. Ze zahraničních zaujme například dům Ruksak Němce Stephana Eberstadta, který se dá zavěsit na fasády, nebo plovoucí vila nizozemské kanceláře Herman Hertzberger, která se umí sama otáčet za sluncem.

Opuštěné obrazy, Galerie kritiků, Praha, 4.–29. 7.

Expozice třiceti obrazů dvaceti autorů předlistopadového režimu, s nimiž si nyní Ministerstvo zahraničních věcí příliš neví rady. V Česku jsou vystavovány vůbec poprvé, až donedávna totiž visely na našich velvyslanectvích v zahraničí, než je ministerstvo stáhlo do svého depozitáře. Když se jich teď hodlá zbavit, musí je přednostně nabídnout tuzemským státním a veřejným institucím, než je může poslat do volného prodeje. Uvidíme, kdo na ně bude mít žaludek. K dispozici jsou práce Jana Smetany, Jaroslava Paura, Arnošta Paderlíka či Václava Sivka.

Jindra Viková / Pavel Baňka: V krajině, Galerie české kultury, Český Krumlov, 1. 7.–31. 8.

Sochy Jindry Vikové a velkoformátové snímky Pavla Baňky tvoří ve vybrané dny kulisy mezinárodního ateliéru Neklepat, je otevřeno, ve kterém probíhají tematické večery provázené oběma autory.

Drahomír Josef Růžička: Newyorské imprese, Ateliér Josefa Sudka, Praha, 28. 6.–2. 9.

D. J. Růžička (1870–1960) v Československu mezi válkami propagoval takzvaný puristický piktorialismus (pozitivy fotografové dle jeho příkladu vyvolávali bez rádoby uměleckých úprav negativů). V New Yorku, kde amatérsky fotografující gynekolog dlouhodobě pobýval, spoluzaložil organizaci Pictorial Photographers of America. „Když je slunce již trochu výše, hodinu nebo dvě po svém východu, jest nálada nejpůvabnější. Velmi malebné kousky lze nasbírati na březích sadových jezírek, zvláště je-li pozadí poněkud změkčeno lehkými parami nebo slabou mlhou (a za takových dnů dostávám nejlepší výsledky), jež dodávají obrázkům neobyčejné krásy,“ cituje Růžičku Josef Moucha v textu k výstavě. Ukazované barevné práce vznikly až v 80. letech, kdy byly vytvořené z původních negativů.

Antonín Střížek: Cinema, Galerie umění Karlovy Vary, 30. 6.–16. 9.

Střížkova plátna inspirovaná slavnými filmovými scénami (v Kachyňově Uchu či Buňuelově Andaluském psu) provázela karlovarský filmový festival, ale viset budou v galerii až do poloviny září.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jan H. Vitvar

redaktor, Kultura

Jan H. Vitvar
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1654

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte