Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Kulturní tip

V ulici Ve Smečkách, pár kroků od Václavského náměstí v Praze, byla minulý týden otevřena nová umělecká galerie Smečky. Její provoz zahajuje výstava s názvem Znovu spolu, která představuje koláže Jiřího Koláře a Ladislava Nováka ze sbírky Pražské plynárenské, v suterénu pak soubor neznámých Kolářových prací z konce šedesátých let. Kurátorkou obou výstav je Marie Klimešová.

Zásadní význam Kolářovy tvorby pro českou poválečnou kulturu je nesporný a jeho literární i výtvarné dílo bylo v posledních letech natolik probádáno, že se nějaká překvapení nedala očekávat. A přece se počátkem letošního roku objevilo na aukcích několik koláží, které zřejmě patřily k většímu souboru, o němž nevěděli ani odborníci. Společnost Gallery, která se po odborné stránce stará o budování uměleckých sbírek Pražské plynárenské, zjistila, že se jedná o Kolářovy originální předlohy ke knize FIT Prague 1970, která nikdy nevyšla. Koncipována totiž byla v roce 1968 pro sjezd Mezinárodní federace překladatelů, který se měl v Praze konat o dva roky později, ale v důsledku okupace byl zrušen a vytištěný náklad putoval do stoupy. Kolář v ní zhruba osmdesáti kolážemi vytvořil jakýsi krajinný a kulturně historický portrét Československa, v němž vynalézavě vyjádřil vlastní vidění rodné země. Na výstavě se podařilo shromáždit zhruba dvě třetiny zapomenuté kolekce.

K dalším projektům, které chystá nová výstavní síň, patří koláže i asambláže Libora Fáry nebo práce meziválečné avantgardy…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].